Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 36: De dood van een mooie vrouw De dood van een mooie vrouw, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 917
    #7239 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Lies van der Wal-Oosterhoff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind je De dood van een mooie vrouw een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Lies van der Wal-Oosterhoff vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Lies zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Lies van der Wal-Oosterhoff mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 40

De Plot
    Het plot was een beetje saai doordat de dader pas laat in het verhaal naar voren kwam.Zo was het einde dus geen echte verassing.

Algemeen
    Doordat ik toevallig op vakantie was op Ameland toen ik het boek las was ik geboeid door de verhalen en plekken die ze beschreef.Maar het verhaal als thriller vond ik niet spannend genoeg en haar schrijfstijl was echt wel aangenaam om te lezen.Ik zou Lies haar boek typeren als boeiend en mooi zo als ze alles omschrijft.

Dit boek
    Ik vind dit boek apart omdat het goed de omgeving beschrijft maar toch ook wel wat spanning in voor komt.
    Mijn raad aan lies zou zijn laat de dader wat eerder en meer in het verhaal voorkomen.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 166

De plot
    Wat vind je van het plot?
    kwam voor mij niet helemaal goed uit de verf. Dat Anja vermoord is, was al snel duidelijk, maar het plot naar de oplossing werd te veel ondergesneeuwd door bijzaken. De moordenaar kwam pas erg laat in het verhaal in beeld en Irma was ineens onderdeel van zoektocht terwijl er over haar verdwijning weinig geschreven is.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Te veel bijzaken, ik mis beetje de rode draad van de zoektocht naar de dader.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Dader kwam beetje uit de lucht vallen, en toen was Dirk ineens niet vreemd meer, maar alles wetend.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    De beschrijving van de natuur vond ik prachtig. Alleen lees ik daarvoor geen thriller. Ik miste de spanning in het verhaal.
    Vind je de schrijfstijl van Lies van der Wal-Oosterhoff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Lies van der Wal schrijft prettig, kan goed beelden schrijven.
    Vind je De dood van een mooie vrouw een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik vind het eigenlijk helemaal geen thriller, een beetje een politieroman. Te weinig spanning en te veel karakters die uitgebreid beschreven worden, maar die eigenlijk niet veel toevoegen aan het verhaal.
    Stel….Lies van der Wal-Oosterhoff vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Lies zijn?
    Voor een thriller te weinig spanning en te veel natuurbeschrijvingen.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De natuurbeschrijvingen kom ik niet vaak tegen in thrillers. Maar voor mij zit er ook te weinig spanning en vaart in het boek.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Lies van der Wal-Oosterhoff mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Denk bij je volgende boek goed na, wil je een thriller schrijven of een roman over bv Ameland.

wiets
    Bijdrager
    Post count: 89

De plot
    De dader kwam plotsklaps in beeld als dader terwijl hij eerder nog niet bekend was.
    En toen hij één keer in beeld was, kwam het einde heel plotseling.

Algemeen
    Ik vond het boek niet prettig lezen omdat het vol fouten stond en omdat er te veel uitvoerige beschrijvingen van de natuur en/of Ameland in voor kwamen (en soms ook van mensen die verder helemaal niet meer een rol spelen). Het boek is meer een verhalend boek over de natuur en Ameland. Qua personages vond ik sommige ook wat ongeloofwaardig.

Dit boek
    Er zijn niet veel boeken zoals deze, zo vol fouten en beschrijvend over Ameland.
    Advies: Laat je boek kritischer nakijken, ik zou er bijvoorbeeld al heel veel fouten uit kunnen halen. En schrijf je een thriller wijdt dan niet te veel uit over alles wat je weet van een eiland/omgeving, z’n natuur ed.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 113

Wat vind je van het plot? Beetje voorspelbaar
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Goed gedaan voor haar eerste boek
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Een beetje wel

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Nee. Er was net iets te veel gespreken tussen de collega politie. Qua inhoud vond il het minder
    Vind je de schrijfstijl van Lies van der Wal-Oosterhoff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Makkelijk te lezen enkel beetje te veel details
    Vind je De dood van een mooie vrouw een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja het speelt echt in Nederland zf
    Stel….Lies van der Wal-Oosterhoff vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Lies zijn? Geloofwaardig, want zo iets gebeurd in de werkelijkheid ook
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is een echt Nederlands verhaal met beetje Fries er in
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Lies van der Wal-Oosterhoff mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Doe zo verder. Enkel beetje minder details geven tussen de 2 politie mensen. Maar meer over de moord

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 149

De plot
    Wat vind je van het plot? Alhoewel de rest van het boek gematigd voortsudderde vond ik het plot juist het beste deel van het boek. Ik voelde spanning en het gevoel dat ik wilde weten hoe et afliep.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? het leek wel of die structuur op slag veranderde ten opzichte van de rest van het boek. De rest was rustig en oppervlakkig geschreven terwijl het plot wat meer actie en spanning had.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Niet helemaal alhoewel toen duidelijk werd dat irma niet te bereiken was dacht ik wel meteen ohh hij heeft haar. Ook vond ik het spannend dat er halverwege een hoofdstuk geschreven was vanuit de dader gezien, waarin hij de moord beschrijft uit zijn ogen . Je weet dan niet wie het is maar weet wel wat er gebeurt is. Die beschrijving zou in eerste instantie nog op meerdere verdachten kunnen slaan. En ook omdat de dader dan verteld dat een seksuele handeling al een tijd niet gelukt is dan denk je ook even dat het om de chef politie gaat.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het was boeiend maar soms dwaalde de schrijver iets af van het onderwerp waardoor het hier en daar niks meer met de moordzaak te maken had. Het las wel lekker maar soms had ik wel het idee van: come tot the point a.u.b.

Vind je de schrijfstijl van Lies van der Wal-Oosterhoff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Bij sommige delen moest ik me dus wel concentreren maar het meeste was wel goed door te lezen.

Vind je De dood van een mooie vrouw een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? ja eigenlijk wel , maar dat is meer omdat het om een zo typisch Hollands landschap gaat. Cultuur en omgeving van Ameland worden uitvoerig beschreven dus tja. Typisch Nederlands.

Stel….Lies van der Wal-Oosterhoff vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Lies zijn?

kabbelend mooi verhaal met een vleugje spanning.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Lies van der Wal-Oosterhoff mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? de omgeving is natuurlijk uniek. De natuurgebieden worden beschreven op een manier die vrij uitvoerig is. Voor de rest de moord op zich is natuurlijk een verhaal wat je wel vaker tegenkomt.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

De plot
    Het is een zootje. De echte verhaallijn is gewoon ondergesneeuwd door te veel bijzaken. Ik raakte de draad echt meermaals kwijt en dan was er nog het einde … Veel te vlug afgehaspeld en een dader die uit de lucht valt.

Algemeen
    Ik kan helaas niet zeggen dat dit een boek was dat me boeide. Integendeel, ik heb me er moeten door worstelen. De auteur heeft duidelijk wel verstand van het eiland en hoe de natuur daar is en de mensen, maar het is geen thriller. Het is daarnaast ook nog eens een boek vol met kromme zinnen, taalfouten, … Ik denk zelfs dat de auteur soms niet meer wist wie aan het woord was en wie wat al had gezegd door de zijpaadjes die ze nam!

Dit boek
    Het is geen thriller, er zit geen vaart in, het is … een manuscript! Ik raad aan om het te herschrijven met een redacteur of schrijf een roman over Ameland.

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 70

De plot

De moordzaak stond niet centraal in het boek maar er werden te veel bijzaken aangehaald. Er werd prachtig over Ameland geschreven maar daar draait het verhaal niet om. Er werd ook veel over diverse personages geschreven zonder al te veel diepgang en sommige personages voegden niets aan het verhaal toe.
    De moordenaar kwam in het boek aan het woord en dat had van mij een grotere rol mogen krijgen, dat had de spanning kunnen opvoeren. Hiermee werd ik eerst op het verkeerde been gezet. Het duurde vrij lang voor de moordenaar in beeld kwam en toen was het eind vrij abrupt.
    Het einde had ik niet verwacht maar het kwam ook wel vrij plots en snel.

Algemeen

Het boek kabbelt wat voort met een uitgebreide beschrijving over Ameland en de natuur. Heel herkenbaar als je er vaak komt. Het leest vrij prettig maar de moordzaak kwam niet uit de verf en daardoor werd mijn leesplezier minder. Het boek had niet mijn volle aandacht. Door de grote rol van Ameland vind ik het wel typisch Nederlands. Het is een spannende roman te noemen.

Dit boek

Het boek springt er qua verhaal niet echt uit, wat opvalt is de uitgebreide beschrijving over Ameland. Mijn raad voor Lies is een goede redacteur te zoeken en (onbekende) proeflezers. Less is more.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 173

De plot

Wat vind je van het plot? Ik had het gevoel dat er ineens een plot moest komen voor het verhaal en de dader kwam er toen pas goed in tevoorschijn om maar een dader te hebben. ik was wel teleurgesteld daardoor
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het kwam er maar bij en volgde niet goed op het verhaal
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik dacht al langer dat het Dirk niet was maar omdat we nooit de naam van de dader vroeger wisten konden we niet zelf mee zoeken wie het kon zijn geweest en dat vond ik heel erg jammer

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Nee omdat het veel te veel ging over de omgeving, het zou een heel goed natuurboek kunnen zijn over Ameland
    Vind je de schrijfstijl van Lies van der Wal-Oosterhoff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het was wel heel goed geschreven en prettig om te lezen maar ik kon mijn aandacht er niet altijd bijhouden omdat het teveel ging over de natuur
    Vind je De dood van een mooie vrouw een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Het is typisch nederlands want er kwamen veel nederlandse uitdrukkingen in die ik niet begreep als vlaamse en het speelde zich af in Ameland
    Stel….Lies van der Wal-Oosterhoff vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Lies zijn? Natuurboek, mooi verhaal, geen thriller

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is uniek omdat er heel veel over de omgeving in staat maar als thriller vind ik het een wat saai boek
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Lies van der Wal-Oosterhoff mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Zich meer concentreren op het verhaal en niet teveel afdwalen naar natuur en omgevingsfeiten

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 77

De plot

Wat vind je van het plot? Het plot gaat erg snel terwijl het boek heel beschrijvend is. Alles wordt zo op papier gezet dat je je helemaal kan inleven daarom vind ik het zo jammer dat het plot in een paar blz. wordt neergezet. Wel blijft het lang spannend wie de dader is, want er zijn een aantal gegadigden en bij iedereen ga je weer twijfelen.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Te snel en had langer mogen duren om meer spanning te creëren.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het wel zo verwacht, omdat de achterkant van het boek al zegt dat er een tweede vrouw verdwijnt dus dan is het niet ver zoeken wie dat zal zijn.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het boek soms lastig doorheen te komen vanwege de uitgebreide schrijfstijl. Je kon je wel helemaal inleven in het verhaal maar het bevordert het leestempo niet.
    Vind je de schrijfstijl van Lies van der Wal-Oosterhoff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Te beschrijvend en mag wat vlotter.
    Vind je De dood van een mooie vrouw een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja, want het speelt op Ameland af en door de beschrijvende schrijfstijl waan je je daar ook met veel herkenningspunten.
    Stel….Lies van der Wal-Oosterhoff vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Lies zijn? Beschrijvend.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is wel een anders dan anders boek. Je waant je in het verhaal wat ik nog nooit eerder heb meegemaakt. Leuk maar soms iets te waardoor ik lastig door het boek heen kon komen.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Lies van der Wal-Oosterhoff mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga wat vlotter schrijven met minder details. Dat hoeft echt niet overal.

Thrill1981
    Bijdrager
    Post count: 54

De plot
    1. Wat vind je van het plot?
    – Het plot is niet verkeerd. Alleen denk ik dat de verdeling van het verhaal niet evenredig is, het verhaal blijft erg lang hangen in het middenstuk of wel de ontwikkeling van de hoofdpersonen. Het einde word voor mijn gevoel even afgeroffeld. Bijvoorbeeld; de hele reddingsactie en de reanimatie, word bijna geen aandacht aan geschonken. Simsalabim ze leeft weer! Ik werk toevallig in de zorg en kan zeggen dat het niet heel erg geloofwaardig over komt.
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    – Traag en op het einde super snel.
    Ps. Hoofdstuk 1 en 2 vond ik erg sterk, hier had het verhaal mijn volledige aandacht. Ook de uitleg van de moord op Anja, door de dader was erg sterk.
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    – Einde was erg voorspelbaar.
    Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    – Nee, het verhaal had niet volledig mijn aandacht. Het begin vond ik erg sterk, maar dit zwakte behoorlijk af om dat er totaal geen spanning zat in het verdere verhaal.
    5. Vind je de schrijfstijl van Lies van der Wal-Oosterhoff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    – Het is begrijpelijk geschreven, had hier geen moeite mee.
    6. Vind je De dood van een mooie vrouw een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    – Ja, speelt zich af op Ameland, refereert regelmatig naar Friesland en Groningen. Heb nu wel zin om een weekendje naar Ameland te gaan.
    7. Stel….Lies van der Wal-Oosterhoff vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Lies zijn?
    – Saai.
    Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    – Het is de eerst thriller die ik heb gelezen die zich afspeelt op Ameland, dus voor mij was het uniek. Wat betreft de spanningen en verrassingen weer niet.
    9. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Lies van der Wal-Oosterhoff mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    – Meer spanning inbouwen; zoals bij het einde van het boek, wanneer Rinze, Sicko en Dirk het huis door zoeken van de moordenaar, dat was even spannend. Meer van dat soort momenten hadden waarschijnlijk meer de spanning er in gehouden. Bijvoorbeeld een passage van de moordenaar, dat hij aan het gluren is, naar Irma en Sicko had goed op zijn plaats geweest.
    – Verder vond ik het erg leuk dat je Ameland, een hoofdrol laat spelen in het verhaal.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 157

De plot
    1.Wat vind je van het plot?
    Wat mij betreft had de ontknoping wel een langere aanlooptijd mogen hebben. Verder was het plot prima.
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De structuur van het plot kwam traag op gang, de voortgang werd uitgebreid beschreven en de ontknoping kwam zo goed als uit de lucht vallen.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, niet verwacht. De dader was nog nauwelijks voorgekomen in het verhaal. Opeens kwam hij in beeld.
    Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal hield mijn aandacht continue vast.
    5.Vind je de schrijfstijl van Lies van der Wal-Oosterhoff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind het een aangename schrijfstijl, het leest gemakkelijk en is goed te begrijpen.

6.Vind je De dood van een mooie vrouw een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik vind het wel wat weg hebben van een roman, in ieder geval geen typisch Nederlandse thriller.
    7.Stel….Lies van der Wal-Oosterhoff vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Lies zijn?
    Gedetailleerde natuurbeschrijving, “soft”, redelijk geloofwaardig.

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit boek geeft een lieflijke beschrijving van Ameland weer.
    9.Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Lies van der Wal-Oosterhoff mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik zou willen adviseren om meer spanning en harde actie in een thriller op te nemen.

alegna
    Bijdrager
    Post count: 62

De plot

Ik denk dat de schrijfster dusdanig veel informatie had over het gebied en over andere zaken wat ze te graag wilde laten merken. Hierdoor kregen we vooral gebiedsbeschrijvingen en randzaken waardoor het verhaal pas zeer laat echt goed op gang kwam.
    Het einddeel, wat er juist meestal voor zorgt dat je het boek echt niet meer weg wil leggen tot het definitieve eind, gaat te snel. De voorgaande rest weer traag. Misschien leuker om dit wat meer in gelijke proporties te verdelen bij een ander boek.
    Deels wel, deels niet. Je weet dat er nog een vrouw zal verdwijnen, dit staat immers op de achterzijde. En het is dan ook wel een klein beetje te verwachten wie dat zal zijn. De dader komt wel erg onverwachts opeens om de hoek kijken.

Algemeen

Nee, ik had echt gedacht dat dit boek me zo enorm zou trekken. Maar als ik op bladzijde 80 nog geen bal verder ben dan een lijk in het water en gesprekken tussen twee mannen, dan heb ik het wel gehad.
    Vind je de schrijfstijl van Lies van der Wal-Oosterhoff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Er staat zoveel informatie. Overbodige informatie overigens, dat ik het erg onprettig vond. Ja, ze heeft veel kennis over het gebied en over andere zaken. Ze heeft goed research gedaan, maar een prettige leeservaring was het voor mij niet. Ik hoef niet allerlei kennis over van alles als ik een boek lees ter ontspanning. Geef mij maar een flinke lading spanning!
    Vind je De dood van een mooie vrouw een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Wat is een typisch Nederlandse thriller.. Het speelt zich af in Nederland, de namen van de plekken worden herhaaldelijk genoemd, dus in dat opzicht is het zeer zeker Nederlands. Voor de rest verdiep ik me niet zo in de kenmerken van thrillers per land, als dat al bestaat. Het type thriller verschilt gewoon per schrijver / schrijfster en is volgens mij niet landgebonden. Wel vond ik dit eerder een roman qua schrijfstijl dan een spannende thriller.
    Stel….Lies van der Wal-Oosterhoff vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Lies zijn?
    Milde thriller met hart voor de natuur

Dit boek

De uitgebreide natuurbeschrijving
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Lies van der Wal-Oosterhoff mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Probeer meer te focussen op spanning dan op rustgevende randzaken.

Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages..

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 172

De plot
    Ik vind wel dat er een goed idee achter het plot zit. De moordenaar is verrassend, de tweede verdwijning is spannend (maar daar wordt te weinig gebruik van gemaakt). Alleen is De Bult voor mij erg ongeloofwaardig, en dat mag soms in een boek, maar hier stoort het me.
    Er is na de vondst van het lijk erg veel pagina’s onderzoekswerk met weinig snelheid en nieuwe ontwikkelingen. Wat in die pagina’s belangrijk is vervalt een beetje in het niet bij alle nevenzaken. De spanning die met de tweede verdwijning meekomt had al eerder mogen komen, nu kreeg dat een ‘gehaast’gevoel….
    Ik had dit einde niet zien aankomen! Maar zodra de boswachter in beeld kwam had je het wel door…dus ergens is het dubbel, want je wist gewoon niet van zijn bestaan af als lezer!

Algemeen
    Nee, ik ben 1 keer helemaal gestopt en heb pas deze week het boek terug opgepakt. Enkel als ik diagonaal door de pagina’s met beschrijvingen en conversaties ging, kon ik vlot lezen.
    Vind je de schrijfstijl van Lies van der Wal-Oosterhoff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is niet moeilijk. Er staan wat fouten in, maar dat is misschien een kwestie van nog vaker door anderen te laten lezen? Voor dit boek is de schrijfstijl te beschrijvend.
    Vind je De dood van een mooie vrouw een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ameland is natuurlijk erg overheersend in het boek, dus ja…dit verhaal had zich alleen maar daar kunnen afspelen op deze manier.
    Stel….Lies van der Wal-Oosterhoff vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Lies zijn?
    Bij dit boek is het eerste woord wat in me opkomt : ‘beschrijvend’

Dit boek
    Ik heb nog nooit een thriller zoals deze gelezen, alleen is dat in dit geval niet helemaal positief. Het plot is niet uniek, een moord en een onderzoek en een dader met psychische problemen. Het unieke zit in de vele beschrijvingen van de omgeving, en het benoemen van de eindeloze stroom randzaken.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Lies van der Wal-Oosterhoff mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik denk dat ik dat hierboven en in het vorige deel al heb laten blijken. Een thriller moet voor mij vlotter lezen, minder beschrijvend zijn, minder randzaken benoemen zodat je focus op de hoofdzaak blijft. Als je van schrijven houdt, moet je dat absoluut blijven doen!

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 156

De plot

te plotseling en te snel.

Ineens met een persoon op de proppen komen geeft geen spanning voor het gehele boek.Het einde was wel spannender geschreven, maar ging wel ineens heel vlug
    Zaten fouten in de beschrijving over de kalme zee en dan weer de bulderende wind. Kan volgens mij niet.

Nee, totdat ineens de boswachter naar voren kwam, maar niet spannend
    Algemeen

Boeiend…niet spannend, had toch wel mijn aandacht, maar duurde erg lang voor er enige actie kwam.

makkelijk te lezen

Omdat het vooral over de natuur van Ameland gaat wel

Dit boek is meer een natuurbeschrijving van Ameland

Heb nooit een boek wat zo dik is over vooral Ameland gelezen

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Lies van der Wal-Oosterhoff mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Veel meer spanning, cliffhangers aangeven.
    Je gaf het gevoel de lezers kennis bij te willen brengen. Erg veel informatie zijdelings die niet van invloed is op de ontwikkeling van het verhaal. Laat het boek door meerdere verschillende lezers proeflezen voor je het uitgeeft.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.