Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 36: De dood van een mooie vrouw De dood van een mooie vrouw, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732
    #7237 |

Vragen ThrillZone leesclub De dood van een mooie vrouw

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteurs

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. De dood van een mooie vrouw is de 1e thriller van Lies van der Wal-Oosterhoff. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen?
    maryam
    Bijdrager
    Post count: 141

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De enige die evolueert is Sicko, van flierefluiter en player gaat hij nu voor een serieuze
    relatie met Irma
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb niet het gevoel dat ik de personages echt heb leren kennen om een favoriete te hebben. Dirk vind ik een vreselijke man.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik vond het in dit verhaal voor een deel lastig om hoofd- en bij-personages te scheiden. Soms erg veel informatie en lange stukken voer personages die later in het boek niet meer terug kwamen. Daar in tegen kwam voor mijn gevoel Gjard pas heel laat als persoon in beeld.

De auteurs
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De lange stukken beschrijving van de natuur, hoort voor mij niet bij een thriller. Er zit daardoor ook weinig vaart in het boek en de spanning komt niet op gang.
    De dood van een mooie vrouw is de 1e thriller van Lies van der Wal-Oosterhoff. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen?
    Niet als ik een thriller wil lezen.

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 34

De karakters
    Sicko zijn karakter word van een niet al te serieuze man naar een man die zijn hart verliest aan Irma en die alleen nog maar droomt van een vaste relatie.
    Favoriete personage van mij is Rinze omdat hij toch heel serieus blijft.
    Ik vind de personages allemaal een beetje vlak ik kon mij niet helemaal inleven bij hun.Misschien iets meer diepgang bij Rinze en Sicko.

De auteurs.
    Ik vind de schrijfstijl eigenlijk niet bij een thriller passen omdat er veel over de omgeving word geschreven en daarom de spanning van het verhaal een beetje weg valt.
    Denk dat ik het volgende boek niet ga lezen.

Rob
    Bijdrager
    Post count: 7

Ik vind de karakters erg oppervlakkig neergezet
    Hierdoor heb ik geen echte favoriet kunnen kiezen, hoewel Rinze redelijk uit de verf komt.
    Eigenlijk zou ik het hele boek herschrijven nadat ik eerst een profiel van mijn hoofdpersonen had gemaakt.
    De schrijfstijl, dat heb ik al eerder aangegeven, is van een zeer zwak gehalte, dat past niet best bij dit soort verhalen.
    De dood van een mooie vrouw is de 1e thriller van Lies van der Wal-Oosterhoff. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen?
    Nee, ik vrees dat een volgend boek niet veel beter uit zal pakken.

RV

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 57

De karakters

Voor mijn gevoel zit er niet echt een ontwikkeling in de karakters. De mannen worden beschreven wie ze zijn, wat ze denken en wat ze doen maar dit gaat niet echt ver. De andere karakters hebben een bijrol.
    Geen van de personen is mijn favoriet. Hier en daar vond ik de heren nogal gericht op het versieren van vrouwen met als tegenhanger Rinze die een gelukkig huwelijk heeft en zich daar niet mee bezig houdt.
    De heren mogen meer diepgang krijgen, het zou wel leuk zijn als er een ‘vlekje’ uit het verleden boven komt drijven, een scheve schaats, een trauma waar we meer over kunnen lezen.
    De auteurs

Bij een thriller mag er van mij meer aandacht zijn voor de misdaad en minder voor de omgeving. De beschrijving over Ameland is bijzonder beeldend geschreven maar haalt de vaart uit het verhaal.
    Als de volgende thriller meer gericht is op de misdaad, less is more, dan wil ik Lies zeker nog een kans geven want de beste stuurlui staan aan wal natuurlijk.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 100

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja je leert hun privéleven ook kennen
    Heb je een favoriete personage? Zo ja,
    wie spreekt je het meest aan en waarom? De 2 politiemannen. Ze zijn goed bevriend met elkaar
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? De 2 politiemannen iets meer politie werk
    De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Nee. Beetje veel achtergrondinformatie, het verhaal is geen thriller meer maar meer een alledaagse verhaal
    De dood van een mooie vrouw is de 1e thriller van Lies van der Wal-Oosterhoff. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen? Nee, haar verhalen zijn beetje oppervlakkig. Maar als ze terug een boek schrijft wil ik heel graag haar andere boeken lezen

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 129

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? De karakters ontwikkelen allemaal op hun eigen manier, toch is mijn gevoel dat je het meeste van rinze meekrijgt. alhoewel alles vrij oppervlakkig is word het meeste vanuit rinze zijn gedachtes geschreven.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ja automatisch ook rinze omdat je dus het meeste van hem meekrijgt.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Wat meer diepgang in het geheel zou best wel mogen van mij.
    m
    De auteurs
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? het blijft allemaal best oppervlakkig. Het verhaal , de personages. Het leest best wel ok, maar het had van mij spannender gemogen.
    Ook dwaalt de schrijfster vaak af in het verhaal. Feiten die er in mijn ogen minder toe doen worden uitgebreid beschreven. Ik denk dan ik had wel wat meer details willen horen in het moordonderzoek.

Misschien wel maar er speciaal naar zoeken …ik denk niet dat dit boek me daarvoor voldoende bij blijft.

wiets
    Bijdrager
    Post count: 84

De karakters
    Sicko veranderd van een losbol naar een hevig verliefde man, verder verandert er aan niemand iets, voor zover wij kunnen lezen. Favorieten heb ik niet. Ik zou in dit boek zoveel willen aanpassen dat het dan niet meer het boek van Lies van der Wal-Oosterhoff zou zijn. De hoofdpersonen ook, het lijken wel karikaturen.

De auteur
    De schrijfstijl van Lies past meer bij een verhalend boek over Ameland en zijn natuur. Niet een thriller, want daarbij gaat het om de moord(en) en wie het gedaan heeft. Daarnaast is het fijn om de mensen een beetje te leren kennen. Maar de verhoudingen zijn hier wat zoek.
    Ik ga niet weer een boek van Lies lezen.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

De karakters
    Ik zie heel weinig evolutie in de personages in dit boek. Alles en iedereen blijft veel te vlak voor mij. Ze reageren ook vaak out of the blue. De enige die een beetje verandert in mijn ogen is Sicko omdat hij verder wil met Irma. De rest is allemaal zo bijrol-achtig, zonder echte diepgang en dat had ik echt graag anders gezien.

De auteurs
    Het is de eerste thriller voor deze auteur en dat merk je. Er is te veel aandacht voor de omgeving / de natuur en te weinig voor het echte politiewerk / de misdaad en daar draait een thriller toch om. Het is allemaal uit verhouding. Veel te veel omschrijving, te weinig actie en gewoon overbodige informatie en conversaties ook. Het is geen geslaagd debuut. Ik ga dan ook niets meer lezen van de auteur.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 162

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Nee niet echt, ik vind dat aan de karakters weinig aandacht word geschonken
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Geen van de personages spreekt me aan
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou ze allemaal wat meer uitwerken en minder de natuur beschrijven want het is een thriller en het zou meer daarover moeten gaan

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Nee het gaat hier vooral over de natuur en het verhaal gaat zo verloren. Het past niet bij een thriller
    De dood van een mooie vrouw is de 1e thriller van Lies van der Wal-Oosterhoff. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen? Als ze minder aandacht besteed aan de natuur en omgeving en wat uitgebreider het verhaal uitwerkt, dan zal ik het wel lezen

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 62

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja, je ziet vooruitgaan en krijgt een steeds beter beeld bij de karakters.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik vind Sicko grappig, attent en zijn werk goed doen. Van hem ben je het meest te weten gekomen zodat je een goed beeld van hem kunt vormen.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou wel meer willen weten over Irma. Zij speelt een belangrijke rol in het verhaal maar of ik nu echt weet wie ze is dat kan ik niet zeggen.

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het mag wat spannender, want dat miste ik nu.
    De dood van een mooie vrouw is de 1e thriller van Lies van der Wal-Oosterhoff. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen? Op zich vind ik het een mooi verhaal waarbij de opbouw van het plot wat langer mag duren, want nu was het in één keer klaar terwijl wat niet bij de rest van het boek paste. Ik hoop dat haar volgende boeken minder beschrijvend zijn en wat spannender zodat ik ze wel ga lezen.

Thrill1981
    Bijdrager
    Post count: 47

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    – De ontwikkeling van karakter zoals de hoofdpersonen blijven het gehele verhaal een beetje achter, echt diepgang heb ik niet ontdekt. Het blijft erg hangen in oppervlakkig gekibbel tussen twee mannen, die naar mijn idee weinig aandacht leken te besteden aan het politieonderzoek.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    – Sicko, een echte bourgondiër, waarin ik mij het meeste kon inleven.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    – Voor mijn gevoel komt de moeder van Anja, maar heel kort voorbij in het verhaal. Misschien had er meer aandacht geschonken kunnen worden aan de opvoeding van Anja. Het verzetten tegen haar ouders, de losbandigheid en vluchtgedrag.
    De auteurs
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    – Nee, ik miste persoon de spanning in het verhaal, ook het stukje recherchewerk en forensisch achtergrond informatie, vond ik te kort schieten. Het verhaal blijft erg lang hangen in het gekibbel van de hoofdpersonen, had van mij meer actie mogen bevatten.
    5. De dood van een mooie vrouw is de 1e thriller van Lies van der Wal-Oosterhoff. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen?
    Nee, het was niet makkelijk om het boek uit te lezen. Boek meerdere malen weggelegd, omdat het niet mijn aandacht vast hield. Wel ben ik erg nieuwsgierig naar Ameland.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 128

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Naar mijn idee is het karakter van Sicko in positieve zin veranderd. Aanvankelijk was hij een losbol en nam het niet zo nauw met zijn one-night-stands. Vanaf het moment dat hij verliefd is op Irma wordt hij serieus en lijkt hij zijn puber-haren verloren te zijn.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mijn meest favoriete personage is Rinze. Hij is serieus, een echte sportman, een goede politieman. Ik vind hem alleen nogal autoritair naar Sicko toe.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou graag wat meer diepgang in de personage Irma willen zien.

De auteurs
    4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind dat de schrijfstijl meer naar een roman neigt dan naar een thriller. De mooie natuurlijkbeschrijvingen van Ameland zouden nog voor een reisgids Ameland gebruikt kunnen worden.
    5.De dood van een mooie vrouw is de 1e thriller van Lies van der Wal-Oosterhoff. Ga je de volgende boeken van haar ook lezen?
    De feedback op haar eerste boek zal zeker een nieuwe uitdaging voor de auteur zijn. Ik ben benieuwd naar haar volgende boek en zal het zeker gaan lezen.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 147

De karakters
    Vooral Sicko evolueert in dit boek, hij wordt toegankelijker. Hij vindt weer liefde in zijn leven en is dan ook van plan om een deel van zijn oude levensstijl aan te passen. Rinze blijft door het hele boek een beetje hetzelfde. De rest van de personages zijn voor mijn gevoel flat characters, maar dat is prima.
    Rinze is mijn favoriete personage. Hij is streng maar rechtvaardig, trouw, sportief, let op zijn uiterlijk, bijna altijd vriendelijk maar toch kan hij soms zijn emoties/frustraties niet voor zich houden wat hem menselijk maakt.
    Ik irriteerde me heel erg aan Sicko, maar dat is waarschijnlijk de bedoeling van de auteur. En het hoorde bij het verhaal, de interactie tussen de twee hoofdpersonages.
    Ik zou willen dat de moordenaar al wat eerder in het boek in beeld gekomen was, nu overviel het mij een beetje…

De auteurs
    De stijl is erg beschrijvend. Daarbij komt dat er vaak zaken herhaald worden, die ook niet heel belangrijk lijken voor het verhaal. Het maakt het geheel een beetje langdradig. En een boek waar je spanning in wil creëren mag eigenlijk nooit het gevoel geven langdradig te zijn. Ik vind de schrijfstijl dus niet passen bij het verhaal.
    Ik ga het boek niet kopen, maar ik ben benieuwd of ze wat doet met de commentaren die hier in de leesclub gegeven worden. Die zijn vrij éénduidig en dat kan er voor zorgen dat je als schrijver net een nieuwe kijk krijgt op het geheel en het voor een volgend boek anders aanpakt. Er is zoveel keus, ook steeds nieuwe schrijvers, dat als je als lezer een mindere ervaring hebt met een schrijver daar heel makkelijk niet meer naar grijpt.

alegna
    Bijdrager
    Post count: 62

De karakters

Het enige dat bij de karakters een beetje verandert is de verliefdheid van Sicko. Er wordt onwijs veel geschreven in het boek, maar diepgang qua personages komt er niet.
    Nee, ik ken de personages onvoldoende om er een favoriet uit te halen.
    Ik denk van niet. Als je de personages bijvoorbeeld meer diepgang zou geven, dan zou het niet meer matchen in het verhaal. Wel mocht er voor mij al veel sneller wat spanning komen door bijvoorbeeld de dader eerder te introduceren. Al is het maar met iets heel kleins. Een kleine aanwijzing, als voorbijganger enzovoort.

De auteurs

Het soort verhaal is een thriller. Hierbij denk ik aan spanning, angstemoties enzovoort. Angst kwam in het eerst deel van het boek nauwelijks aan bod. Hooguit bij de vinder van het lichaam, maar zodra de rechercheurs op het eiland kwamen werd je meegesleept in positieve emoties. Het vakantiegevoel, de fluitende vogeltjes enzovoort. Daarnaast is het allemaal dusdanig uitgebreid beschreven dat je los raakte van datgene waar het om ging.
    Nee, dat denk ik niet. Ik vind het een goede poging, maar betwijfel of het echt thrillerachtig is en dat is mijn favoriete genre. Een goede moord met daarop een gaaf en spannend kat- en muisspel. Haar manier van schrijven is voor mij te langdradig om gefascineerd te worden. Misschien leuk voor een ander genre.

Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages..

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.