Home Forums Leesclub 79: De dood heeft blauwe ogen De dood heeft blauwe ogen, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 983
    #14756 |

Vragen ThrillZone leesclub De dood heeft blauwe ogen

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Karin Hazendonk vergelijkbaar?
    MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 149

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja, zeer zeker. Ik wil er hier drie noemen:
    Hannah heeft veel moeten doorstaan. Van opstandige puber en slachtoffer verandert zij in iemand die alleen maar wraak wil. Misschien wel begrijpelijk dat ze zo geworden is. Zij voelt zich verraden door haar vader en iedereen om haar heen. Al met al niet geen positieve ontwikkeling.
    Jan vind ik in de loop van het verhaal steeds sterker worden, met aan het eind zijn keuze om Loes te bellen en daarmee Hannah te behoeden van moord.
    Loes vond ik aan het begin erg onzeker, maar in de loop van het verhaal wordt zij krachtiger en kiest voor het juiste.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mijn favoriet is Loes. Zij leert zichzelf steeds beter kennen en durft meer voor zichzelf op te komen

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, de karakters zijn goed neergezet.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl past heel goed. Door de perspectiefwisselingen krijgt het verhaal meer spanning.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Karin Hazendonk vergelijkbaar?
    Zou zo niemand kunnen bedenken.

Lizzie
    Bijdrager
    Post count: 24

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De karakters evoluren zeker, alleen al door het feit dat de gevoelens van iedereen veranderd.
    Hannah die eerst onschuldig is maarna het ganse gebeuren en haar herstel terug zelfvertrouwen krijgt en zelf tot moord in staat is. Jan die door een hel gaat maar wel alles doet om zijn dochter te steunen, maar uiteindelijk zijn gezond verstand terug krijgt.
    Martine die van iemand die veel geheimen met zich meedraagt uiteindelijk alles opbiecht.

2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mijn favoriete personage is Loes De Koning. Haar doorzettingsvermogen en intuïtie spreken mij enorm aan in haar.
    Ik hoop dat er vlug een vervolg komt met haar.

3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Aan geen enkel personage zou ik iet willen veranderen. Ik vind ze allemaal goed uitgewerkt.

De auteur
    4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja deze past zeker bij Karin, het is terug heel realistich geschreven. Ook opnieuw een heel realistisch thema die je als ouder doet stil staan in wat een wereld onze kinderen eigenlijk opgroeien. Ik heb zelf het boek eventjes moeten weg leggen omdat het me emotioneel zo aangreep.

5.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Karin Hazendonk vergelijkbaar?
    Met geen enkel. Karin heeft haar eigen schrijfstijl en dat is goed.

Bianca0602
    Bijdrager
    Post count: 62

Ja, bijna alle karakters evolueren. Vader Jan wordt wraakzuchtig terwijl hij normaal een rustige, gemoedelijke man is. Uiteindelijk komt hij tot rust en dier het juiste.
    Rechercheur Loes wordt wat mondiger en vertrouwd meer op zichzelf bij het oplossen van de zaak. Zelfs haar baas wordt wat ‘menselijker’, hij geeft toe dat hij fouten heeft gemaakt zowel privé als op het werk. Hij erkent ook dat hij vaak arrogant over komt en dat hij heel blij is met Loes.
    Zelfs Hannah (Hanneke) wil blijven leven om wraak te nemen. Het is niet niets wat zij heeft meegemaakt.

Vader Jan spreekt mij het meeste aan. Hij heeft Hannah opgevoed als zijn dochter wetende dat ze niet zijn biologische dochter is. Hij zint ook op wraak maar is uiteindelijk zo verstandig om aan de toekomst te denken, van zichzelf maar zeker van zijn dochter.

Nee, ik vind dat Karin Hazendonk haar personages zeer goed heeft uitgewerkt.

De auteur

Jazeker, de schrijfstijl is perfect voor dit verhaal. De hoofdstukken netjes ingedeeld waarbij er wordt verteld vanuit het oogpunt van één van de personages.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Karin Hazendonk vergelijkbaar?
    Weet ik niet, misschien Loes den Hollander.

justine
    Bijdrager
    Post count: 49

De karakters

Jazeker, ze worden sterker, staan hun mannetje, vooral de vader van Hannah en Loes, tijdens haar onderzoek
    Loes, ik vind haar doortastend, meelevend maar ook een hele goede onderzoeker.
    Nee niet doen, zo is het goed, dus niets veranderen
    De auteur

Oja, zeker wel. Het is echt van nu. De schrijfstijl, de inhoud, allemaal mooi strak met ook wel empathie voor de karakters
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Karin Hazendonk vergelijkbaar?
    Loes den Hollander mss, of Esther Verhoeff…maar mss ook niet, is ze gewoon uniek

Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd.

Cece
    Bijdrager
    Post count: 46

De karakters

Ja, ze worden naar mate het verhaal voorderd sterker uitgebeeld.

Hannah spreekt mij het meeste aan, na alles wat ze mee heeft gemaakt. En hoe ze verder erin staat.

De auteur.

Nee ik zou niks willen veranderen,

Ja, dit is precies wat ik gewend ben van Karin.

J. Sharpe. Omdat ze beide goede auteurs zijn en zo goed geschreven dat je erbij gaat nadenken.

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 112

De karakters

Ja, de karakters evolueren. Met name Hannah, van tiener naar vrouw.
    Jan , van een boze vader, tot iemand die zijn verstand blijft gebruiken.
    Martine, omdat zij uiteindelijk voor de waarheid kiest en eigenlijk kiest voor het overleven van haar gezin.
    Loes, die steeds zelfbewuster wordt , groeit in haar nieuwe functie.
    Ja, Jan. Ik deNk dat zijn gevoelens als vader van een dochter die zo iets overkomt heel herkenbaar zijn. Hij is er voor zijn dochter. Geeft haar de nodige steun, heeft begrip voor haar wraakactie en blijft voor haar welzijn vechten.

Ik zou niets willen veranderen aan de personages. Wel zou ik de rol van Loes sterker verwachten, zodat jecwat meer van haar komt te weten.

De auteur

Decschrijfstijl vond ik erg prettig. Korte hoofdstukken , vlotte stijl, bleef boeien.

Nee, zou ik niet weten.

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 112

Zie dat k soms last heb van de autocorrectie.Sorry.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 138

De Karakters.
    1.Zeer zeker evolueren de karakters van bepaalde personages.
    Zo o.a. Jan, de vader.Die eerst alleen maar bezorgd is maar later uit is op wraak en uiteindelijk doet wat hij denkt dat het beste is voor zijn dochter.Hij laat zijn gezonde verstand zegevieren.
    En ook Hannah,de onbezorgde tiener die verandert in een verminkt meisje met een verwoeste toekomst , die zint op wraak en tot doden in staat is.
    2 Mijn favoriet personage is Jan.
    Als ik kijk hoe hij in het leven staat.Zijn liefde voor “zijn dochter”…die niet zijn dochter is…maar waar hij zelfs zijn leven voor zou geven.Zijn vechtlust om haar terug te vinden, om alles tot een “goed einde” voor haar te brengen.En hoe hij uiteindelijk zijn dochter voor het allerergste behoedt…voor moord.
    3.Nee.Ik zou niets aan de personages veranderen.
    Auteur.
    1.Ik denk dat de schrijfstijl wel bij dit verhaal past, al moet ik zeggen dat ik af en toe moeite had met het taalgebruik.Maar misschien was dit wel nodig gezien de personages.
    2.Ik weet niet met wie ik haar zou moeten vergelijken vermits ik een leek ben wat betreft Nederlandse auteurs.

mar
    Bijdrager
    Post count: 9

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Ja zeker.Ik vind dat ze allemaal evolueren van normale mensen met eenvoudige karakters,naar ingewikkelde karakters .

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Loes omdat zij uitgroeit naar een politie inspecteur met lef en goed buikgevoel.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Nadat Marianne zich herpakt en zo een groot deel helpt aan het oplossen van de zaak , stort Marianne terug in  .De reden daarvan is mij niet duidelijk.

De auteur

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

Ja helder, vlot,en duidelijk geschreven,past bij het verhaal!

5. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Karin Hazendonk vergelijkbaar?

Uniek !

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 77

De karakters vond ik zeker evolueren. Als je bedenkt dat Hannah in het begin een zeer meegaand meisje was en door haar ontdekking steeds meer ging veranderen. Uiteindelijk zelfs tot een moord in staat. En dan haar vader Jan, die haar zo naief was omtrent Hannah en zich steeds meer ging beseffen dat Hannah niet de Hannah was die hij dacht. Moeder Martine die zich altijd stil hield en op het laatst ook haar mond open deed. Loes, die in het begin onzeker was en zich steeds meer ontwikkelde in het onderzoek.
    Mijn favoriet? Hannah, daar zij zich ontwikkelde als een heerlijke puber en door wat ze heeft moeten doorstaan, zich staande weet te houden. Ook al waren haar gedachten niet bepaald positief later.
    Wat mijn betreft geen veranderingen qua personages. Ik vind ze echt prima uitgewerkt.

De schrijfstijl past wat mij betreft prima bij het verhaal. Heerlijke duidelijke korte hoofdstukken wat heel vlot doorlas.
    Ik heb geen vergelijk met een andere auteur. Moet ook eerlijk bekennen dat ik daar ook nooit op let. Ze schrijft prettig en daarom wil ik haar boeken lezen!

gerdadebos
    Bijdrager
    Post count: 25

De meeste karakters evolueerden in dit boek, Hannah als teruggetrokken tiener tot een voor haar leven getekende vrouw. Met begrijpelijk haatgevoelens , die wel wat erg ver gaan. Jan, de vader, als een rustig type tot een “bijna” wraakzuchtige man. Loes, komt steeds meer voor zichzelf op en Martine ,de moeder, kruipt uit de door haar zelf gekozen schulp.
    Mijn favoriete personage is Loes, ze ontwikkelt zich tot een prima familie rechercheur. Af en toe nog te soft maar in de loop van het boek durft ze steeds meer voor haar mening uit te komen.
    Welk personage ik zou veranderen is Martine,de moeder, wat heb ik vele stukken over haar met ergenis gelezen. Kom op ,riep ik haar bijna toe. Ik ergerde me aan haar slappe houding, ook toen ik meer over haar te weten kwam. Gelukkig werd ze aan het eind de vrouw die ik graag wilde zien! Karin had haar van mij eerder mogen wakker schudden !

Ik vind de schrijfstijl prima bij dit boek passen. Korte hoofdstukken , steeds door een ander persoon verteld.

Karin’s schrijfstijl is de hare en ga/kan ik niet met een ander vergelijken

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 71

De karakters

Ja, ik vind zeker dat de karakters evolueren. De hoofdpersonen Jan en Hannah zijn op het eind van het boek heel erg veranderd door de gebeurtenissen. En Martine die zich in het begin steeds terugtrekt, doet op een bepaald moment ontboezemingen die veel informatie aan het verhaal toevoegen.

Ik heb sympathie voor Loes de Koning die een groot rechtvaardigheidsgevoel heeft, enorm veel ambitie en een grote intuïtie. Ik hoop dat Karin Hazendonk rond haar persoon nog meer thrillers creëert.

Ik zou niks willen veranderen, de personen passen prima in het verhaal zo.

De auteur

Prima schrijfstijl die uitstekend bij het verhaal past. Het leest, mede door de korte hoofdstukken, als een trein. De aandacht blijft geboeid.

Ik vind Karin Hazendonk uniek!

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 110

Ja, de karakters evolueren zeker. Vooral Hannah, die van een leuk meisje, bang on angstig wordt wat meer dan logisch is maar daarna ook vol haat gevoelens zit. Ook bij Jan zie ik dit. Daarnaast zie ik het ook enorm bij Lies. Zij is meteen mijn favoriet. Ze wordt steeds zekerder van zichzelf. Vond haar een sterke persoonlijkheid.
    Er moet voor mij niets of iemand te veranderen in het boek.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Jazeker. Er was eerder wat kritiek op het boek Waanidee maar als je dat gaat veranderen wordt het een heel ander verhaal en misschien ookniet zo geloofwaardig
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Karin Hazendonk vergelijkbaar? Met geen. Karin schrijft puur en ruw. Ik hou er van en voor mij is ze hierin uniek en onderscheid ze zich echt

Jacqueline
    Bijdrager
    Post count: 29

Na het lezen #1 De dood heeft blauwe ogen.

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters
    Ja de karakters evalueren zeker. Die van Hannah, Jan en Loes vind ik het meest opvallende. Hannah verandert eerst van een pubermeisje naar een angstig en kwetsbaar meisje, naar een boos en wraakzuchtige meid, wat niet onlogisch is. Jan wordt gaande weg in het verhaal een zorgzame, schuldig voelende en boze wraakzuchtige vader maar doet uiteindelijk het juiste en beschermd zijn niet biologische dochter. Loes laat zich in het begin teveel intimideren door haar leidinggevende. Doordat de verzamelde bewijzen aantonen dat zij het bij het rechte eind heeft wordt haar personage sterker en volgt ze de weg van wie zij denkt dat de juiste is en dat doet ze supergoed.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? De personage van Jan spreekt me het meeste aan omdat ik denk dat de rollercoaster waar Jan in zit met zijn gedachten, gevoelens en handelen dicht bij de werkelijkheid aansluit van een ouder van wie zijn/haar kind zoiets afschuwelijks mee maakt.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ik zou geen personage willen veranderen.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl past bij dit verhaal, leest vlot en de korte hoofdstukken zijn prettig.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Karin Hazendonk vergelijkbaar?
    Elke auteur heeft zijn/haar eigen schrijfstijl en dit maakt ze uniek.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.