Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 24: Carta Carta, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 610
    #5165 |

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters

1. Wat vind je van Saskia?
    2. En van Rani Diaz?
    3. Wat vind je van de overige karakters?
    4. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    4. Carta is het achtste deel in de Rani Diaz-serie. Ga je vorige en volgende boeken van deze serie ook lezen?

Duifken
    Bijdrager
    Post count: 10

En nu komt voor mij het moeilijkste deel : De Beoordeling (hahahhaha).
    Ik hou van een boek – of ik hou er niet van. Maar om nu te zeggen ‘waarom’ is niet altijd evident.
    Maar ik doe mijn best 😉

DE KARAKTERS :
    De eerste vraag was al een moeilijke : Wat vind je van Saskia.
    Ik moest zelfs nog even gaan kijken in het verhaal welke rol zij hierin heeft gespeeld, dus voor mij had ze een goede bijrol (zoals vele personages in dit boek).

Rani Diaz kun je NIET vergeten. Ze is een goede rechercheur die er niet om geeft om ook haar zwakke momenten te tonen.

Alle karakters die iets bijdragen aan dit verhaal zijn goed uitgewerkt, zonder losse eindjes na te laten.
    Ik heb niet bepaald een favoriet personage.
    De verhaallijn is in die mate perfect uitgewerkt dat alles in mekaar klikt.
    De auteur is er voor mij zelfs in geslaagd een zekere mate van sympathie voor de dader te ontwikkelen, zonder uiteraard de gruwelijke daden goed te vinden ! Maar ergens geef je het een plaats in zijn verwrongen geest en kun je je voorstellen wat een immens verdriet met een persoon kan doen.

DE AUTEUR :
    Doordat ik de meeste van de vorige werken van Sterre Carron heb gelezen EN ervan heb genoten, begon ik ook dit boek met grote verwachtingen.
    Het is zelfs zo dat ik hoopte dat dit boek mij uit mijn (thriller-)leesdip zou halen en daar is Sterre Carron meer dan in geslaagd 🙂
    Ik ben aan dit boek begonnen en heb het quasi in een ruk uitgelezen.
    Het is een intrigerend gegeven en fantastisch uitgewerkt in een meeslepende schrijfstijl.
    Meer hoeft een boek voor mij niet te zijn.

Het is een aanrader en ik kijk alvast uit naar het volgende boek in deze reeks.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 57

Goh, de vragen, altijd moeilijk voor mij…

1 Saskia leek mij een gewoon meisje die door de hel gaat, ik zou niet graag in haar schoenen staan
    2 Rani, da’s een topmadam, eentje met pit, die niet over zich heen laat lopen, maar ook een gevoelig kantje heeft
    3 Alle personages kloppen in het verhaal er zitten er redelijk wat in, maar alles klopt in het verhaal.
    4 Ik had misschien wat meer profiling verwacht in dit boek, omdat het ook in de korte inhoud vermeld werd dat ze hulp gingen krijgen van een profiler.
    5 Ik vind de combinatie Rani – Bert altijd goed, hoe die met elkaar omgaan.
    6 Ja, zeker de moordenaar. Door de stukken vanuit zijn perspectief leer je hem goed kennen en snap je ook waarom hij deed wat hij deed
    7 Niets, ze zijn allemaal goed uitgewerkt.

Auteur:
    1 Ik las alle boeken van Sterre, de ene vond ik net iets beter dan de andere maar met weinig verschil, ze zijn allemaal heel goed, het zit hem dan meer in het soort verhaal wat voor mij het verschil maakt, wat mij net iets meer of minder aanspreekt.
    2 Zeker wel, de verwachtingen liggen altijd hoog bij Sterre en elke keer weer voldoet ze aan mijn verwachtingen. Haar verhalen kloppen altijd en ze laat geen lossen eindjes achter.
    3 Ja, de schrijfstijl is vlot en de korte hoofdstukken maken dat je wil blijven verder lezen. De spanning is ook altijd mooi verdeeld. Ik lees vaak thrillers en dikwijls valt de spanning zo iets da de helft helemaal weg om dan naar het einde toe ongeloofwaardig en/of snel afgehaspeld te lijken. Dat is bij haar boeken nooit het geval.
    4 Ik heb al haar boeken gelezen en kijk uit naar haar volgende, voor mij mag die er snel zijn.

wilmsena
    Bijdrager
    Post count: 13

de karakters
    1: Saskia is een vlotte meid die sterk in haar schoenen staat
    2:Rani Diaz is een erg goede inspecteur die vele uren klopt, en daardoor soms overmoe is
    3:De overige personen in het verhaal hebben een trauma opgelopen in de oorlog en kampen daardoor met mentale problemen.
    4:De karakters in het verhaal, enkele hebben een sterke persoonlijkheid, andere een zwakke.
    5:Rani Diaz spreekt me het meest aan. Ik bewonder haar lef.
    6:ja, de personages zijn voldoende uitgewerkt, spannend tot het einde.
    7:Ik zou Rani Diaz een gezin met kinderen geven.

wilmsena
    Bijdrager
    Post count: 13

de auteur
    1: Ik wil van deze auteur nog wel meer lezen, ik hou van haar schrijfstijl.
    2:Dit verhaal overtrof mijn verwachtingen. Spannend tot het einde.
    3:de schrijfstijl bevalt me erg omdat het zeer vlot leest.
    4:Ik ga zeker meer lezen van deze auteur.

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 156

Wilmsena, Rani heeft een vriend en een dochter. Zou je dan graag zien dat ze trouwt en nog meer kinderen krijgt?

sunnie031
    Bijdrager
    Post count: 49

De karakters:
    De vraag wat vind je van Saskia vond ik best apart. Ik moest zelfs weer zoeken naar wie het ook alweer was. Blijkbaar had zij bij mij geen indruk gemaakt en vond ik het ook niet van belang in de rest van het verhaal. Sorry.
    Rani Diaz is echt een professional, die hart heeft voor al haar onderzoeken en die zich volledig geeft. Ze is gedreven in al haar onderzoeken met haar team.
    De overige karakters zijn goed en duidelijk uitgewerkt.

De karakters ontwikkelen zich goed in het lopende verhaal, je ziet hoe zij zich ontwikkelen en veranderen tijdens het onderzoek. Mijn favoriet is toch wel Rani Diaz, daar zij zo gedreven is met datgene wat zij doet. Dan haar verantwoordelijkheidsgevoel in het gezin, omtrent haar zusje.
    De personages zijn wat mij betreft voldoende uitgewerkt.
    Ik zou er zelf in ieder geval niets aan veranderen.

De auteur:
    Mijn verwachting was weer hoog en wederom heeft zij me niet teleurgesteld. De spanning in het verhaal liep weer goed op en er zat een duidelijke rode draad in. Ze schrijft prettig en het verhaal is dan ook zeer prettig om te lezen.
    Ik kijk alweer uit naar het volgende deel en ik zal zeker ook deze weer aanraden bij mijn vrienden.

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 28

Karakters.
    Saskia heeft weinig indruk op mij gemaakt.
    Rani Diaz is een doortastende vrouw maar ook heeft zij momenten dat ze hulp nodig heeft.
    De andere karakters passen goed bij elkaar de enigste die opvalt is haar collega Simons.
    Rani spreekt mij het meest aan omdat zij natuurlijk het meest naar voren komt en ook dat je leest dat ze buiten haar werk ook gewoon een vrouw is met haar problemen.
    Verder is iedereen goed uitgewerkt in het verhaal.
    Ik zou er verder niets aan veranderen.

Auteur,
    Ik had zeker verwachting van deze auteur en dat was dat ze heel spannende boeken schrijft en dat is deze zeker.
    Dit boek heeft mij van begin tot het einde geboeid dus hij voldoet op alle punten.
    De schrijfstijl past bij het verhaal zo lees je wat Rani doet en denk en ook wat de dader denkt en doet je krijgt een mooi beeld van het verhaal.
    Zal zeker de eerste boeken van haar gaan lezen.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 36

De karakters

Saskia is een vriendin en woongenoot van Ytsje. Zij was het die haar vriendin al bungelend aan een touw en sjaal om haar nek geknoopt aantrof voor de slaapkamerraam van Ytsje. Toevallig of niet maar Saskia en Ytsje hadden het vlak voor de moord gehad op welke manier ze het liefst zelfmoord zou plegen. Totdat ze door de politie op de hoogte werd gebracht dat het géén zelfmoord was maar moord.
    Saskia was vrij toegankelijk en liet zich gemakkelijk overhalen. Meer zou ik niet over haar kunnen zeggen. Ze was binnen het verhaal ook niet meer een passant.

Rani Diaz:
    Dit is mijn eerste kennismaking met Rani Diaz. Ik heb ze leren kennen als een hele sterk in haar schoenen staande en gedreven dame, die weet wat ze wil. Verder komt ze ook geregeld ietwat dominant over.

Wat vind je van de overige karakters?
    De overige personages zijn goed en duidelijk uitgewerkt en passen ook goed bij elkaar. Verder ontwikkelen ze zich ook gedurende het verhaal. Ben toch wel het meest gecharmeerd van Rani Diaz, een sterk en gedreven persoon.
    Zou niets aan de personages willen veranderen.

De auteur

Zoals ik al heb aangegeven is dit mijn eerste kennismaking met Sterre Carron, en wat voor één. Een enorme positieve ervaring. Ben erg fan van haar en ga al haar andere boeken ook zeker lezen.
    Voordat ik me heb ingeschreven voor deze Leesclub had ik me enigszins verdiept in deze auteur. Ze kreeg buitengewoon positieve recensies en dat heeft mij over de streep getrokken om me, in combinatie met het verhaal natuurlijk, in te schrijven.
    Vind Carta een meeslepende en spannend verhaal die meer dan voldoet aan mijn verwachtingen net als de spannende en aangename schrijfstijl.
    Het boek heeft alles wat een thriller moet hebben: een goede plot, spanning, drama, verrassing en onverwachte wendingen en ga zeker al haar andere boeken ook lezen!

Mireille Muls
    Bijdrager
    Post count: 14

1)Wat vind je van Saskia; niet altijd de beste vriendin, kan heel tactloos zijn, zelf als het niet ernstig bedoelt is zoiets zeg je niet tegen iemand met verdriet.
    2) En van Rani?
    Een hele sterke vrouw die heel erg haar best doet om alles zo goed mogelijk te combineren en zich 100% in te zetten voor haar job.

3)Wat vind je van de overige karakters?
    De overige personages zijn goed uitgewerkt; je krijgt een goed beeld van hun karakters en hun inzet voor hun job.

4)Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Ze groeien mee met het verhaal, worden belangrijker voor het verloop van het verhaal

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Rani , omdat zij heel menselijk overkomt, ook in moeilijke situaties blijft ze stand houden wat niet altijd even makkelijk is.

Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Voor mij wel.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Neen, alles is zoals het zijn moet.

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?

Dat dit boek tenminste even spannend en goed uitgewerkt zou zijn zoals haar andere boeken.

Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Ja, was heel blij dat het weer enorm spannend was tot de laatste bladzijde.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Een hele vlotte schrijfstijl die iedereen kan begrijpen zonder afbreuk te doen aan het verhaal en de spanning.

Carta is het achtste deel in de Rani Diaz-serie. Ga je vorige en volgende boeken van deze serie ook lezen?

Heb Indra ook al gelezen , de andere delen staan nog op mijn lijstje.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 253

De karakters
    Ik vind de personages altijd wel goed uitgewerkt, ook de dader. Je kan met iedereen meeleven en hem/haar sympathiek of ergerlijk vinden. Niemand is perfect en zoals in het echte leven leidt dit al eens tot drama of humoristische dingen. Dat is echt een sterkte bij deze reeks.
    Ik vind wel dat Rani nogal veel op haar schouders krijgt, soms te veel en dat wordt, in mijn ogen toch, té … Hoofdpersonage of niet.

De auteur
    De verwachting was om thuis te komen bij vrienden en dat deed ik. Het was fijn om een wat gruwelijke dader te hebben ook. Het verraste me, positief en daardoor kijk ik wederom uit naar de volgende. Het blijven aanraders!

nakita
    Bijdrager
    Post count: 15

De karakters

Wat vind je van Saskia?

Een aardige vrouw

En van Rani Diaz?

Een sterke vrouw die voor iedereen zorgt en erg multitaskt

Wat vind je van de overige karakters?

Ik vind het fijn om te zien dat het een hecht team is en iedereen voor elkaar staat

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.

Ze ondergaan een transformatie door de lessen die ze leren en worden hechter.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Diaz, want ze laat zich erg aan mij denken.

Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?

Voor mijn gevoel wel want je leest wat ze willen

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

ann, ik zou meer willen weten over haar ervaringen met bert

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?

ja, spanning erg mooi!

Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?

ja, je zit vol raadsels

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

ja, want je moet raadsel hebben niet alles moet voorgekauwd worden

Carta is het achtste deel in de Rani Diaz-serie. Ga je vorige en volgende boeken van deze serie ook lezen?

ja zeker heb ze al klaarstaan!

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 57

De karakters
    Saskia heeft maar een kleine rol in dit boek. Ik heb dus ook niet echt een mening over haar.
    Ik weet niet zo goed wat ik van Rani Diaz moet vinden, ik heb nu al meerder boeken gelezen over haar maar ik weet eigenlijk nog steeds niet of ik haar wel zo leuk vind. Ik vind haar vaak onaardig doen tegen anderen. Ik heb op de 1 of andere manier niet zo veel met haar.
    Ik vind het leuk aan dit boek dat je ook de kant van de dader leest. Dit geeft een mooi beeld over zijn gedachten gang. Ik vond deze personage goed uitgewerkt.
    Ik heb geen favoriete personage, ik heb het meeste sympathie voor Bert Simons. Ik vind dat Rani Diaz hem vaak raar behandeld en vond ook dat ze erg jaloers deed over zijn contact met Ann Carol.
    Ik zou niks aan een bepaald personage willen veranderen maar vind wel dat Rani te veel meemaakt privé. Ik heb dat ook al gezegd bij de leesclub van Gotcha. Misschien leuk als zij ook eens leuke dingen meemaakt in plaats van alleen maar nare dingen.

De auteur
    Ik heb verschillende boeken al gelezen van deze auteur dus ik heb natuurlijk wel een verwachting. Ik vond vooral dat dit boek erg snel volgde op het vorige boek (voor mijn gevoel) dus vroeg me echt af of dit weer net zo’n goed boek kon zijn als de vorige. (vond gotcha al wat minder als Indra).
    Ik vond het wel een goed boek, de verhaallijn vond ik boeiend en spannend. Maar toch op de 1 of andere manier las het niet zo snel als ik normaal lees. Raar lopende zinnen of Belgische woorden vielen mij ook veel meer op bij dit boek dan bij de vorige boeken. Dit kan natuurlijk ook aan mij liggen, dat ik gewoon even een lees dip had.
    Ik weet dan ook nog niet of ik de volgende boeken wel weer zal gaan lezen. Indra vond ik top maar de boeken erna vallen toch steeds wat tegen. En er zijn zoveel boeken die ik nog wil lezen. Misschien is het toch niet helemaal mijn ding.

Thrill1981
    Bijdrager
    Post count: 35

De karakters
    – Wat vind je van Saskia? – Saskia heeft in verhouding een kleine rol in het verhaal. De Karakter ontwikkeling vind plaats in een aantal hoofdstukken.
    – En van Rani Diaz? – De hoofdrol is duidelijk voor Rani, ze is de hoofdrechercheur in het onderzoek naar de Cartamoordenaar. Ze heeft moeite met de balans werk en privé. Moeder, zuster, dochter, echtgenote en rechercheur!
    – Wat vind je van de overige karakters? Naast Rani heeft de moordenaar Eric van Eycken, een prominente rol in het verhaal, een beschadigde en getraumatiseerde man, die wraak neemt op mensen die hem kwaad hebben gedaan in het verleden. De overige karakters hebben in verhouding allemaal een kleine rol, naar mijn mening passend in het verhaal.
    – Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Ja, de meeste karakters rondom Rani, zijn zeer levendig en maken een ontwikkeling door. De slachtoffers worden kort en krachtig neergezet, pas op het einde krijg je als lezer meer achtergrond informatie, dit verhelderd een groot aantal vragen.
    – Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Rani, is mijn favoriete personage, ik kon mij het meeste in haar rol verplaatsen.
    – Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Misschien zouden de collega’s van Rani, nog iets meer naar voren mogen komen, blijven nog erg ongrijpbaar. Had het idee dat Pascal, misschien de moordenaar zou kunnen zijn, weet niet of dit expres is gedaan door de schrijfster of die mijn fantasie was die op de loop ging?
    – Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Frederik is soms erg onredelijk en irritant, je weet toch wanneer je en relatie aangaat met iemand van de politie (zelf is hij nota bene arts) dit onregelmatige werktijden meebrengt!

De auteur

– Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ik zou na het lezen van Carta, nog meer willen lezen van Sterre Caron. Ze heeft mijn verwachtingen meer dan waargemaakt.
    – Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja, zeker het was spannend, had een leuke schrijfstijl (Vlaams-Nederlands) en had een verrassend plot.
    – Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het was leuk om een keer een boek te lezen in Vlaams-Nederlands, verder is de schrijfstijl zeer goed leesbaar.
    – Carta is het achtste deel in de Rani Diaz-serie. Ga je vorige en volgende boeken van deze serie ook lezen? Ik ga opzoek naar delen 1-7.

Linda
    Bijdrager
    Post count: 37

De karakters
    1. Wat vind je van Saskia? Een hele onzekere meid die denkt dat ze haar huisgenoten kent maar die toch niet alles met haar delen.

2. En van Rani Diaz? Een zeer doortastende vrouw die soms teveel doorslaat in haar werk, ze kan het ook niet kan laten rusten als de tijd dringt.

3. Wat vind je van de overige karakters? Vooral de dader is heel mysterieus beschreven, daar weet je heel lang niets van maar je probeert je toch een beeld bij hem te vormen. Eigenlijk zijn alle karakters, de vriend van Rani en haar collega’s goed beschreven, je ziet ze goed voor je.

4. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Heel goed, vooral de dader, waarom kiest hij deze slachtoffers uit en wat hebben ze met elkaar gemeen?

5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Dat is Rani, zeer enthousiast en doortastend, gaat helemaal voor haar werk en wil het echt oplossen, samen met haar team.

6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Jazeker, je begrijpt heel goed het gevoel van Frederik en ook de rollen binnen het politieteam zijn voldoende uitgewerkt, de spanning van de nieuwkomers en de oude brombeer “van Damme” als baas zijn erg herkenbaar.

7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Eigenlijk niet.

De auteur
    1. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Na Anja Feliers is dit mijn eerste kennismaking met deze Vlaamse schrijfster, een hele aangename moet ik toegeven, een zeer vlotte en spannende schrijfstijl, korte hoofdstukken en bijzonder knap hoe ze de verschillende moorden beschrijft!

2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Na het lezen van de omschrijving op de achterzijde van het boek, wil je gelijk starten en het boek ook eigenlijk niet meer wegleggen! Het voldoet dus zeker aan mijn verwachtingen, een mooie afwisseling tussen de activiteiten van de dader en Rani en haar politieteam.

3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl is heel vlot en goed beeldend beschreven. Dit past heel goed bij het verhaal.

4. Carta is het achtste deel in de Rani Diaz-serie. Ga je vorige en volgende boeken van deze serie ook lezen? Ik vond dat je dit deel prima “los” kon lezen dus ik weet nog niet of ik ook de andere delen ga lezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.