Home Forums Leesclub 55: Broertje Broertje, Na het lezen #2

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 697
    #10653 |

Na het lezen #2 

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl vanMichael Berg prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind jeBroertje een typisch Nederlande thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Michael Berg vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Michael zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanMichael Berg mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Grietje
    Bijdrager
    Post count: 32

De Plot
    Het plot van het verhaal had ik bijna op het einde aan zien komen wel werd je steeds heen en weer geslingerd. Felix was toch steeds een raadsel had hij nu wel of niet er iets mee te maken. Er zaten toch genoeg verassingen in die langzaam oplosten naar dat het boek op zijn einde kwam.

Algemeen
    Ik vond dit boek voor een Nederlandse thriller heel goed vooral omdat het verhaal zo verrassend was. Daardoor bleef je geboeid lezen en ook de schrijfstijl was gemakkelijk te volgen. Ik zou Michael Berg zijn boek typeren als boeiend.

Dit boek
    Ik vind dat het verhaal goed bij deze tijd passen en vooral de problemen die asielzoekers hebben worden hier goed uit gelicht.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 55

De plot
    Wat vind je van het plot? Ik vind het een zeer goed in elkaar zittend plot.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Het is een goed plot omdat het tot het einde een soort spanning geeft en je maar door wilt blijven lezen. In het begin denk je wat heeft dit verhaallijn met het andere te maken, maar dat is knap vind ik van de structuur van dit plot.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Já en nee, tuurlijk weet je dat als er 2 verhaallijnen naast elkaar lopen, die bij elkaar komen op een gegeven moment. Maa toch gebeurd het weer anders dan je denkt.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Já het had steeds mijn aandacht, het was spannend. hoewel je eigenlijk wel wist dat Feliz het niet gedaan had, maar toen moest het nog bewezen worden.
    Vind je de schrijfstijl vanMichael Berg prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Prettige, vlot geschreven, duidelijkeschrijfstijl.
    Vind jeBroertje een typisch Nederlande thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Dat vind ik moeilijk te beantwoorden. De politiek (elkaar indekken) en de vluchtelingen (hoe daar ook het criminele circuit gelijk opduikt, misbruikmakend van hun zwakke positie), het authisme en het gelijk in vakjes denkende op treden van de politie, ik hoop eigenlijk dat het niet tipisch Nederlands is.
    Stel….Michael Berg vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Michael zijn? Een vlot en spannend geschreven triller, helemaal van deze tijd!
    Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik denk niet dat het een boek is als zovele, met name omdat er thema«s in voorkomen uit “hetleven”, dat zit er mooi doorheen verweven en maakt het apart. Dit is mijn eerste boek van Michael Berg dus ik kan niet zeggen dat het tipisch zijn stijl is.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanMichael Berg mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Nee, behalve dan……………blijf zo doorgaan!

maryam
    Bijdrager
    Post count: 135

De plot
    Wat vind je van het plot?
    Ik vind het verhaal geweldig goed in elkaar zitten. Pas op het einde werd duidelijk wie de daders waren en waarom.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Twee verhaallijnen, die niets met elkaar te maken lijken te hebben, maar dan toch samenkomen.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Eigenlijk ben ik nog steeds benieuwd naar het vervolg van het verhaal. Wat is nu precies de reden waarom Lotte haar vader dood moest?
    En hoewel ik wist dat Felix er niets mee te maken had, toch twijfelde ik soms door een opmerking of reactie.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal hield me van begin tot einde in zijn greep. Ik had moeite om het boek weg te leggen en daardoor waren mijn nachten minder lang als verstandig is;-)
    Vind je de schrijfstijl van Michael Berg prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Michael berg schrijft boeiend en vlot. je hebt het idee dat je als lezer mee gaat in de zoektocht naar de dader.
    Vind je Broertje een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Totaal niet, als ik niet wist dat Michael Berg een Nederlander is, zou ik eerder denken aan een vertaalde thriller. De locatie van het verhaal in Frankrijk draagt daar natuurlijk aan bij.
    Stel….Michael Berg vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Michael zijn?
    Ik denk dat het echt zo is, dat er heel wat “geregeld” word in de wereld, maar dat er altijd mensen zullen zijn die daar tegen strijden. Voor mij is het zeer zeker een geloofwaardig verhaal.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Door de “rol” van de autistische Felix die ook waarheidsgetrouw neer gezet is, maakt dit wel een uniek verhaal. Ook vluchtelingenproblematiek en dan geschreven vanuit de vluchteling, komt in een thriller niet zo vaak voor.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Michael Berg mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Dat kan er maar 1 zijn: blijf zulke goede en spannende boeken schrijven!

ovar
    Bijdrager
    Post count: 9

Het is een mooi plot. Hoe verder je in het boek komt, hoe meer je als lezer betrokken raakt.
    Goed bedachte structuur, gebaseerd op de twee verhaallijnen.
    Ik had zeker verwacht dat Amin een hoofdrol in het plot zou hebben; anders had Berg die tweede verhaallijn niet geschreven.

De verhaallijn rond Amin was vanaf het begin tot het einde boeiend. In de tweede verhaallijn duurde het even voordat het op gang kwam. Hoe verder je in het boek komt hoe boeiender en spannender het wordt.
    Vind je de schrijfstijl van Michael Berg prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl van Berg is heel aantrekkelijk. Het leest heel plezierig. Geen hele lange zinnen en geen moeilijke, ‘gezochte’ woorden. Het verhaal leest heel vlot.

Vind je Broertje een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het verhaal gaat over een Nederlandse politicus en het speelt voor een belangrijk deel in Frankrijk. Voor mij is het een echte Nederlandse thriller, maar dan wel een van de betere, ook door de mooie plot. Amerikaanse thrillerschrijvers als Coben en Connelly hebben nog ingewikkelder plots met meer twists.

Stel….Michael Berg vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Michael zijn?
    Het is een geloofwaardig, goed verteld verhaal.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De vluchtelingencrisis gecombineerd met een autistische jongen is uniek. Los van elkaar komen deze thema’s veelvuldig voor, bijvoorbeeld in het voor de Pulitzer Prijs genomineerde Exit West van Hamid als het om de vluchtelingencrisis gaat.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Michael Berg mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Vooral doorgaan met het schrijven van mooie verhalen!

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 66

De plot
    De plot is goed opgebouwd, ingedeeld en leidt naar een spannende ontknoping.

Twee verhaallijnen, die eerst niets met elkaar te maken hebben, maar uiteindelijktotch in elkaar vloeien tot een goed opgebouwde en ngestructureerde plot.

Ik had dit einde stiekem verwacht, maar had het toch niet zien aankomen!

Algemeen
    Het verhaal was erg boeiend en heeft steeds mijn volledige aandacht gehad.
    Michael Berg heeft een vlotte, ontspannende en beschrijvende schrijfstijl. Ik heb nooit mijn aandacht verloren tijdens het lezen en moest evenmin nadenken waar en over wie het verhaal op dat ogenblik ging.
    De verhaalopbouw is leuk en de verhaallijn is mooi gedoseerd en opgebouwd.

Vind je Broertje een typisch Nederlande thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Broertje is een typisch Nederlandse roman omdat het verhaal zich deels afspeelt in Nederland en ook gaat over het verleden van één van de figuren uit het boek. Anderzijds speelt het verhaal zich hoofdzakelijk af in Frankrijk en daarom kan ik misschien bijsturen en stellen dat het eigenlijk een internationale roman betreft om reden dat de auteur een uitstekende kennis heeft van het Franse politiewezen en ook de streek haarscherp kan beschrijven. Daarnaast kan ik ook stellen dat Micahel Berg kan concureren met gereputeerde buitenlandse auteurs in het genre.

De boeken van Michael Berg vindt ik erg geloofwaardig en realistisch. Bijwijlen kan hij hard zijn, bv. in de beschrijving van de gepleegde moorden en de toestand van de slachtoffers, maar dit doet geen afbreuk aan het verhaal en stoort hoegenaamd nooit het leesplezier.

Dit boek
    Dit boek is ietwat uniek omdat de auteur en beeld schets van een vrouw die wil afrekenen met haar verleden en meer specifiek met haar vader. Door de feiten zij evenwel een andere beeld krijgt van hem en haar monoloog in die zin ook aanpast.
    Het boek is ook een aanklacht tegen het gebrekkige beleid over de opvang en begeleiding van personen met een beperking.
    In het boek is ook een grote rol weggelegd voor Felix. Dit is mijns inziens waarheidsgetrouw geschreven.
    Verder geeft hij een perfect beeld van het Franse politiewezen evenals het fet dat in alle lagen mensen zijn die racuneus zijn en enkel en alleen hun eigen doel voor ogen zien en daarbij over lijken gaan, voor hun eigenbelang.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanMichael Berg mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik zou alleenzeggen, aub verander niets aan je stijl en blijf boeken schrijven zoals je tot op heden al hebt gedaan.

Katrien Baert
    Bijdrager
    Post count: 22

De plot

1 Wat vind je van het plot?

Ik ben niet zo lovend over het plot. Je wordt wel een paar keer op het verkeerde been gezet waardoor de twijfel inslaat en je je afvraagt of je juist zit met je gevoel en waar je 2 blz verder terug anders gaat denken.

2 Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?

Ik had toch wat meer diepgang verwacht wat het plot betreft. Zoals ik al had vermeld, vind ik dat Mériguet en Du Bosmoreau zowat hangen te bengelen, wachtend op wat voor hen nog komen moet. Desondanks je alles voelt aankomen vind ik de opbouw van het plot dan wel goed. Ook was al een tijdje duidelijk dat Fillon de zaak zal oplossen, vond ik het wel goed opgebouwd.

3 Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Uiteindelijk voel je het plot wel aankomen. Het is totaal niet onverwachts en geen climax op het einde. Algemeen

4 Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Het boek had niet altijd mijn volledige aandacht wat besluit dat het voor mij niet erg boeiend was.

5 Vind je de schrijfstijl van Michael Berg prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

De schrijfstijl kan ik appreciëren, niet moeilijk en zeker begrijpelijk geschreven, waardoor je niet geconcentreerd moet lezen.

6 Vind je Broertje een typisch Nederlande thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Nee, dit is niet noodzakelijk een typerend Nederlands thriller. Autisme alsook het vluchtelingenprobleem is een algemeen probleem.

7 Stel….Michael Berg vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Michael zijn?

Het leest gemakkelijk, maar voor mij is hetgeen Lotte deed, bij de ontsnapping van Felix, nogal ongeloofwaardig. In elk geval stelt Lotte een heel mooi gebaar naar haar broertje toe en blijft ze overtuigd dat hij onschuldig is of soms toch niet?

Dit boek

8 Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

De specifieke gegevens in dit boek zijn het beeld van een autistische jongen, de denkwereld van iemand met autisme is hier waarheidsgetrouw teruggegeven en Lotte die met haar verleden had gebroken, komt toch op voor haar broertje die ze 10 jaar niet meer had gezien. Dit is een prachtig gebaar die dan haaks staat op de omkoping van Frans Oudekerke die het uiteindelijk toch met zijn leven moet bekomen. De waarheid mag niet aan het licht komen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Michael Berg mee willen geven? Hoe zou je advies luiden

De enige goede reden die ik meegeven, is dat Michael Berg zeker moet verder schrijven!

Katrien

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 61

De plot

Wat vind je van het plot? Ik vind het plot erg goed maar er blijven ook nog wat vragen open staan dus wie weet komt er nog een vervolg op dit boek.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Er wordt langzaam naar het plot toe gewerkt en er vallen steeds meer puzzelstukjes op zijn plek.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het niet zo bedacht maar ik was wel blij dat het zo eindigde.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het boek had echt mijn volle aandacht. Ook omdat er steeds werd geswitcht tussen de verhalen van Lotte, Felix, Gilles en Amin. Zo verveelde het verhaal niet en werd het alleen maar moeilijker om het boek weg te leggen.

Vind je de schrijfstijl vanMichael Berg prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is prettig door het switchen tussen de hoofdpersonen. Het verhaal is goed in elkaar gezet en las lekker weg.

Vind je Broertje een typisch Nederlande thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Het verhaal speelt zich verzamelijk in Frankrijk af dus ik zou niet kunnen zeggen dat dit een typisch Nederlandse thriller is.

Stel….Michael Berg vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Michael zijn? Interessant met een mooi thema wat in veel landen een welbesproken onderwerp is. Wat misschien wat ongeloofwaardig overkomt is de ontsnapping van Felix.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Ik vind dit wel een uniek boek vanwege het thema en dat je bijna tot het eind niet weet hoe de moorden zijn gepleegd.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Michael Berg mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga zo door met het schrijven van boeken, want het spreekt mij erg aan.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.