Home Forums Leesclub 55: Broertje Broertje, Na het lezen #1

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 697
    #10651 |

Vragen ThrillZone leesclub Broertje 

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Michael Berg schreef een achttal boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    3. De auteur staat bekend om maatschappelijke thema’s als onderwerp in zijn verhalen. Herken je dat ook in Broertje?
    4. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Michael Berg vergelijkbaar?
    Grietje
    Bijdrager
    Post count: 32

De Karakters

Lotte is eerst heel zelfverzekerd maar naar mate twijfelt ze toch aan alles wat eerst zo vanzelfsprekend was. Ze is tevens ook mijn favoriete personage omdat ze zich zo vastbijt in haar zoektocht naar de waarheid

De auteur

De schrijfstijl past bij het verhaal het is vlot geschreven daarom ga je er in een sneltrein door heen. Door deze kennismaking ga ik zeker nog meer boeken van Michael Berg lezen. Hij roert het probleem aan van vluchtelingen die naar jaren terug worden gestuurd en kinderen die hun geboorteland niet eens kennen.

ovar
    Bijdrager
    Post count: 9

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    In de loop van het verhaal worden de karakters uitgewerkt. Er komt meer diepgang in. Michael Berg weet dit op een knappe manier te doen.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Michael Berg weet interessante personages neer te zetten. Inspecteur Fillon spreekt mij het meeste aan. Met zijn onuitputtelijke doorzettingsvermogen weet hij de moord op te lossen.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, ik zou niets veranderd willen zien qua personages. Vooral Felix komt heel erg goed uit de verf. Dit is niet verwonderlijk, aangezien de broer van Michael Berg ook autistisch is.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, ik houd van Bergs schrijfstijl. In het begin zou het verhaal voor mij wat beknopter gemogen hebben. Dan is het nogal breedvoerig.

Michael Berg schreef een achttal boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    Ik had al eerder 3 boeken van Michael Berg gelezen: Heller, Hotel du Lac en Nacht in Parijs. Het is een van de betere Nederlandse schrijvers. Ik zal zeker nog andere boeken van hem gaan lezen

De auteur staat bekend om maatschappelijke thema’s als onderwerp in zijn verhalen. Herken je dat ook in Broertje?
    Michael Berg heeft op een ingenieuze manier de vluchtelingenproblematiek in dit verhaal verwerkt.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Michael Berg vergelijkbaar?
    Dit is een moeilijke vraag. Ik heb veel thrillers gelezen, maar ik zou geen naam kunnen noemen met een sterk vergelijkbare stijl.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 135

De karakters
    Alleen bij inspecteur Fillon heb ik het idee dat zijn karakter evolueert. Hij komt tot de conclusie dat er buiten het werk ook andere dingen heel belangrijk zijn.( Gezondheid, genieten van terras en zon) en dat hij niet mee wil doen aan de race van zich omhoog werken ten koste van alles.

Felix is mijn favoriete personage. Wat moet het moeilijk zijn om te leven in een wereld die jij niet begrijpt en die jou niet begrijpt. Hij ziet er “normaal” uit, maar dat hij prikkels anders binnenkrijgt en verwerkt ziet niemand aan de buitenkant.

Auteurs hebben volgens mij altijd goed nagedacht over hun personages en als lezer wil ik soms wat meer weten over een personage maar nooit veranderen.

De auteur
    Tot het laatste hoofdstuk blijven er puzzelstukjes liggen en kom je als lezer pas te weten wat er nu echt gebeurd is. Zelfs na het lezen van dit boek heb ik nog vragen en zou ik nog meer willen weten over hoe het verder gaat met Lotte. En wat er in 2004 nu precies gebeurd is.
    Het is spannend en door de verschillende verhaallijnen verrassend.

Michael Berg schreef een achttal boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?
    Dit is mijn tweede boek van Michael Berg, maar zeker niet het laatste.

De auteur staat bekend om maatschappelijke thema’s als onderwerp in zijn verhalen. Herken je dat ook in Broertje?
    Natuurlijk de vluchtelingenproblematiek en dan ook de ervaring vanuit de vluchteling die terug gestuurd is. Maar ook de omgang met mensen met een autistische stoornis, de bezuinigingen op de zorg voor deze mensen is actueel.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Michael Berg vergelijkbaar?
    Ik lees veel Scandinavische thrillers en in die landen zijn andere maatschappelijke thema’s actueel of worden anders benaderd.

1958wilma
    Bijdrager
    Post count: 9

Ik heb niet het idee dat de karakters langzamerhand beter en sterker worden. Amin ontwikkelt zich wel van een angstige jongen naar een gewelddadige man, deels zo geworden door de omstandigheden.

Mijn favoriete personage is Fred, de journalist. Als Lotte in moeilijkheden zit gaat hij zonder te twijfelen naar Frankrijk om haar te helpen. Ook al is hij bang voor Felix, hij blijft hen helpen.

De vader van Lotte heeft voor geld iets vreselijks gedaan, maar de zorg die hij aan Felix besteed en de belangstelling die hij voor Lotte op de achtergrond heeft maken hem toch tot een menselijke man. Iets meer weten van zijn laatste jaren in de villa (is hij zijn 2e vrouw wel trouw bijvoorbeeld) was ook aardig geweest.

De auteur
    Ja, de schrijfstijl is niet al te moeilijk, niet al te veel details zodat de aandacht bij het verhaal blijft.

Ja, dat is wel de bedoeling. Heb zijn naam genoteerd op het lijstje van schrijvers die ik altijd bij me heb als ik in de bibliotheek boeken uitzoek.

Een beetje wordt hier het vluchtelingenprobleem aangestipt en Berg laat een klein beetje zien dat je in de communicatie met mensen met een syndroom uit het autistisch spectrum op een zeer duidelijke en rustige manier moet uiten.

Daar heb ik zo 1, 2, 3 geen antwoord op.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 55

Já zeker, hoe verder in het boek, hoe meer je te weten komt over de personages. Het hoe en waarom diegene zo is of zo handeld.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Félix, omdat het me vreselijk lijkt hoe er tegen je aan wordt gekeken en niet begrepen te worden. Tegelijkertijd kwetsbaar,lief en gevoelig, maar ook sterk en drammerig.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik wil niets veranderen, dit is aan de auteur.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vind de schrijfstijl prettig, maar of het echt bij dit soort verhaal hoort kan ik niet zeggen.

Michael Berg schreef een achttal boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen? Dit waas het eerste boek wat ik gelezen heb van Michael, maar zeker niet de laatste!

De auteur staat bekend om maatschappelijke thema’s als onderwerp in zijn verhalen. Herken je dat ook in Broertje? Já zeker, de vluchtelingenproblematiek en misschien de gezondheidszorg waar bezuinigd wordt en dat Félix daarom thuis woont, aan de andere kant er is genoeg geld dus dar kan het niet aan liggen. Maar het vluchtelingenprobleem staat meer centraal.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Michael Berg vergelijkbaar? Geen enkele.

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 66

Zowel bij Lotte en inspecteur Fillon heb ik het gevoel dat hun karakters evolueren.
    Lotte omdat ze het gevoel heeft dat haar vader toch niet zo’n slechte vader en politicus was waar zij hem voor uitgaf.
    Inspecteur Fillon die tijdens het onderzoek meer en meer wordt tegengewerkt en na opzij te zijn geschoven meer voeling krijgt met het leven naast het werk.

Zowel Lotte als inspecteur Fillon zijn mijn lievelingen, al heb ik ook een grote inleving bij en bewondering voor Felix.
    Lotte omdat zij een zelfverzekerde vrouw is die weet wat ze wil en zich door het leven heen slaat, maar haar verantwoordelijkheden niet uit de weg gaat. Bewijs dat ze onmiddellijk naar Frankrijk afreist om haar broertje Felix bij te staan en zijn onschuld tracht te bewijzen. Hierbij wel herinneringen naar boven komen en spijt van de genomen beslissingen en gedachten.
    Inspecteur Fillon die zich vastbijt in het onderzoek en na aan de kant te zijn geschoven er meer en meer van overtuigd is dat hij er werd ingeluisd en dat er meer is dan laat vermoeden…hij uiteindelijk gelijk krijgt.
    Felix, die moedig zijn lot draagt en vasthoudt aan zijn dagschema’s.

Ik zou zeker niets veranderen aan de personages. De auteur heeft ze neergezet zoals hij ze ziet en daar kan en mag ik als lezer niets aan veranderen.

Michael Berg heeft een vlotte, beschrijvende schrijfstijl. Deze stijl ligt in de lijn van zijn vroegere boeken en past perfect bij dit verhaal.

Ik heb de vorige boeken van Michael Berg allemaal gelezen en ben fan vanaf het eerste boek. Ik zal in de toekomst zeker zijn boeken blijven lezen.

Ja in het begin en deels verder in het boek de vluchtelingenproblematiek en de uitbuiting van deze mensen en hoe ze eigenlijk aan hun lot worden overgelaten.
    De problematiek van Felix als “special” die constant hulp en bijstand nodig heeft. Hier verwijst hij naar de grote tekorten van opvangplaatsen en werkingsmiddelen in de gezondheidssector.
    De politiek die mensen kan maken en kan breken, net zoals de hooggeplaatsen binnen de politiestructuur.

Ik denk dat je niet kan vergelijken. Ieder auteur heeft immers zijn eigen schrijfstijl en meosten ze allemaal dezelfde stijl hebben zou het niet echt leuk meer zijn om boeken van verschillende auteurs te lezen.

Wendy
    Bijdrager
    Post count: 67

De karakters
    Het speelt zich af in een hele korte tijd dus echt ontwikkelen doen de personages zich niet. Wel zie je dat Fillon mede door deze zaak zich begint te beseffen dat er andere dingen belangrijk zijn dan werk.
    Zowel Fillon als Lotte waren wel mijn favoriete personages. Ondanks dat ze haar broertje al zo lang niet heeft gezien is ze overtuigd van zijn onschuld en zet alles op alles om zijn onschuld te bewijzen. Fillon vond ik gewoon een fijn personage en had echt meerwaarde voor het verhaal.
    Ik zou niks willen veranderen aan de personages, ik vind ze allemaal heel sterk neergezet.

De auteur
    Ik vind het boek een fijne schrijfstijl hebben. Het verhaal las heel vlot en ik was zo door het boek heen. Het verhaal blijft spannend en voor mij bleef het lang onduidelijk wat de beide verhaallijnen met elkaar te maken hebben. Ze kwamen goed samen!
    Ik had nog niet eerder een boek van Michael Berg gelezen maar ga dat zeker wel doen!
    In het boek staat de vluchtelingen problematiek centraal.
    Ik zou zo niet weten met welke auteur ik Michael Berg zou kunnen vergelijken. Hij hoort in elk geval bij de betere Nederlandse auteurs wat mij betreft.

Sanne Scholten
    Bijdrager
    Post count: 4

De karakters
    In de loop van het verhaal leren we de karakters beter kennen. Lotte komt er gaandeweg het verhaal achter dat haar vader misschien toch niet zo’n slecht mens was als zij zichzelf de afgelopen jaren heeft wijsgemaakt. Fillon leert steeds meer van het leven te genieten. Amin maakt de grootste ontwikkeling door, maar hem volgen we ook gedurende een langere periode van zijn leven. En ondanks alles wat hij meemaakt blijft hij zijn hele leven een verliezer. Ik heb geen favoriete personage, maar tijdens het lezen groeit wel de sympathie voor zowel Lotte als Fillon. En tenslotte, wie ben ik om aan een bepaald personage iets te willen veranderen? Nee dus! De belangrijkste personages zijn heel menselijk neergezet, met goede slechte eigenschappen.

De auteur
    Het verhaal is vlot geschreven, zonder moeilijke passages, ellenlange uitweidingen, etc. en past dus prima bij een thriller. En bij mij! Volgens mij heb ik alle vorige boeken van Michael Berg schreef gelezen en ik kijk nu al uit naar het volgende. Ze worden steeds beter. De pagina-omvang neemt toe en daarmee de diepgang van de verhalen. In Broertje zit heel duidelijk een actueel, maatschappelijk thema verwerkt, namelijk de vluchtelingenproblematiek. Dat alles bij elkaar maakt Broertje een echte Michael Berg.Ik zou niet weten met welke auteur je Michael Berg kunt vergelijken. Hij heeft een duidelijke eigen stijl.

Katrien Baert
    Bijdrager
    Post count: 22

De karakters

1 Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Volgens mij evolueert Fillon het meest. Hoe moeilijk hij het ook vindt om gedegradeerd te zijn, hoe zekerder hij is ontslag te nemen om bij zijn ziekelijke vrouw te kunnen zijn. Die waarde heeft hij gaandeweg ontdekt.
    Zoals het in het boek voorkomt op blz 309:
    “Als hij een vent was, zou hij de eer aan zichzelf houden en ontslag nemen. Een jaar
    eerder met pensioen – hoeveel zou dat kosten?”
    Ook van Felix kunnen we enige evolutie ervaren. Dit doordat Michael Berg, Felix beetje bij beetje bloot geeft.
    Lotte Pradel, die zeker is dat haar broertje de moorden niet heeft gepleegd, neemt een totaal andere wending die volgens mij toch een beetje ongeloofwaardig lijkt.

2 Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?

Mijn sympathie gaat uit naar Felix en Fillon. Fillon is een rechercheur met het hart op de juiste plaats, maar wel kordaat en adequaat. Ook voor Felix heb ik grote bewondering. Hoe hij met alles omgaat desondanks ze het hem enorm moeilijk maken vind ik bewonderenswaardig.

3 Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De personages zelf zou ik niet veranderen, die zijn door de auteur op de juiste manier neergezet. Maar Mériguet en de perfect Du Bosmoreau mochten op het einde toch een beetje meer worden uitgediept.
    Het laatste wat we weten is “Formeel gezien leidde Mériguet de operatie, maar Du Bosmoreau, die ook naar het landgoed was getogen, keek voortdurend over zijn schouder mee. Iets verder nog “Du Bosmoreau had besloten dat het zoeken zou doorgaan tot zonsondergang en dat ze morgenochtend in volle sterkte opnieuw zouden uitrukken.”
    Uiteindelijk is het Fillon die het achterhaalt en de zaak oplost. Wat gebeurde er toen met Mériguet en de Perfect Du Bosmoreau? Eigenlijk mocht er iets meer gezegd worden over de onkunde van die twee na het vinden van Lotte, Fred Oostink en Felix. Zeer belangrijk voor het verhaal zou het niet zijn, maar het zou het boek meer afronden.

De auteur

4 Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

De schrijfstijl past perfect bij dit verhaal, desondanks ik moeilijk in het boek geraakte. Dit was dan ook mijn eerste boek dat ik las van Michael Berg, misschien daarom dat ik wat meer tijd nodig had. Een verhaal in de ‘ik”-vorm is moeilijker schrijft en leest moeilijker, maar in dit geval vond ik het volledig passend bij het verhaal. Uiteindelijk is het ‘de ik-persoon’ Lotte Pradel die heel veel actie onderneemt en die de toon zet in dit verhaal.

5 Michael Berg schreef een achttal boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen?

Misschien dat ik nog een boek van hem zal lezen, maar momenteel sta ik er niet om te springen.

6 De auteur staat bekend om maatschappelijke thema’s als onderwerp in zijn verhalen. Herken je dat ook in Broertje?

Jazeker, het thema autisme is zeer actueel en meer en meer mensen worden hiermee geconfronteerd. Het feit dat de broer van Michael berg lijdt aan het autistisch spectrum syndroom weet hij perfect waarover hij schrijft. Ook de problematiek rond de vluchtelingen wordt hier subtiel, maar zeer duidelijk naar voor gebracht in de tweede verhaallijn.

7 Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Michael Berg vergelijkbaar?

Aanvankelijk zou ik Mons Kallentoft hebben gezegd, maar uiteindelijk blijken er toch teveel verschillen te zijn. Het grootste verschil is dat de ‘ik-persoon’ in Kallentoft zijn boeken de dode is, wat hier dus totaal niet aan de orde is.

Katrien

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 61

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ik vind vooral dat Felix goed evolueert. Je krijgt gedurende het verhaal steeds beter door hoe hij is en waarom hij op een bepaald manier reageert. Ook Lotte evolueert goed. Zij doet er alles aan om te bewijzen dat haar broertje onschuldig is. Daarbij neemt ze zelfs risico’s maar ze staat haar mannetje goed.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Mijn favoriet is Lotte. Ik kan mij voorstellen dat je je broertje niet achter de tralies wilt hebben. Ik zou hier zelf ook alles aan gedaan hebben. Ze is een sterke vrouw die op het juiste moment de juiste keuzes maakt.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vind dat de personages goed zijn weergegeven. Felix, Lotte, Amin en Fillon die voornamelijk de hoofdfiguren zijn, zijn goed beschreven en daar mis ik eigenlijk niets aan.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik vind de schrijfstijl prettig. Ik moest er aan het begin nog even achter komen wat Amin met het verhaal te maken had maar dat werd langzamerhand steeds duidelijker.

Michael Berg schreef een achttal boeken en zal er waarschijnlijk nog velen gaan schrijven. Ga je de vorige en volgende boeken van hem ook lezen? Ik vond dit boek echt een aanrader dus ik weet zeker dat ik meer van deze schrijver ga lezen.

De auteur staat bekend om maatschappelijke thema’s als onderwerp in zijn verhalen. Herken je dat ook in Broertje? Het thema in dit boek is vluchtelingen die niet thuis horen in Nederland en waar de vader van Lotte een grote rol in heeft gespeeld.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Michael Berg vergelijkbaar? Ik kan deze schrijfstijl niet echt vergelijken met een ander auteur. Iedere auteur is uniek en bij Michal Berg is dat dus het maatschappelijke thema wat ik bij andere auteurs niet herken.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.