Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 58: Beet Beet, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 918
    #11266 |

Vragen ThrillZone leesclub Beet

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend. 

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Heb je weleens eerder boeken van Marc Kerkhofs gelezen? Ga je dat alsnog doen?
    3. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Marc Kerkhofs vergelijkbaar?
    karinhazendonkauteur
    Bijdrager
    Post count: 29

De karakters:
    1. Alle karakters blijven gelijkmatig. Rustige, soms wel wat passieve personages.
    2. Een echte favoriet heb ik niet, of het zou Splinter moeten zijn. Ik heb genoten van de manier waarop Marc de intelligentie van het dier heeft neergezet.
    3. Wat mij betreft had het karakter van George wel mogen veranderen. Hij is te lief. Zelfs als hij uiteindelijk actie onderneemt, blijft hij te afwachtend. George had, om een beetje in stijl te blijven, wat meer bite mogen hebben.

De auteur:
    4. Het is een prettig leesbaar boek. Ik vind het lastig om te beoordelen of de schrijfstijl bij het boek past. Aan de ene kant denk ik van wel, de schrijfstijl is eenvoudig, het onderwerp is dat ook. Aan de andere kant heb ik het gevoel dat er net iets meer in had kunnen zitten.
    5. De enige titel die ik op dit moment van Marc kan vinden, is Beet. Ik zal hem zeker blijven volgen en een volgende titel van hem oppakken.
    6. Met niemand en ik hoop dat Marc dit als een compliment beschouwd. Hij heeft zijn eigen manier van vertellen en dat vind ik veel fijner dan een vergelijking met een andere auteur.

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 48

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Alléén George wel ja. De overige personages, die overigens wel echt en kalm overkomen, blijven wat oppervlakkig en worden voor mijn gevoel té weinig uitgediept.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    een favoriete personage heb ik niet al mag ik de naïeve George wel omdat hij ‘goed’ is voor iedereen en zich ook ontfermt over Splinter.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    ja George met stip, hij is te lief en te goed voor de mensen waarmee hij leefde en omging. Wat mij betreft mag hij wel wat meer van zich afbijten en voor zichzelf opkomen.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja eigenlijk wel. Het is vlot en duidelijk geschreven met de nodige humor maar je moet wel inbeeldingsvermogen hebben vanwege de onwerkelijkheid en fantasie van de auteur.

Heb je weleens eerder boeken van Marc Kerkhofs gelezen? Ga je dat alsnog doen?
    Heb nog nooit eerder boeken van deze auteur gelezen en na ‘BEET’ denk ik ook niet dat ik dit zal gaan doen. Het spreekt mij niet zo aan.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Marc Kerkhofs vergelijkbaar?

Ad van Lisdonk komt wel in de buurt vind ik.

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 46

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Nee, blijven hetzelfde

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Splinter haha apart en lief maar bijt ook van zich af.
    Ja, het zou aparter zijn als George meer openheid over splinter had, hij is nu vooral erg zorgzaam en lief.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het is spannend geschreven, het is een excentriek verhaal, maar het boek lijkt geschreven of het heel normaal is wat er gebeurd.

Nee, nog nooit iets gelezen. Het is niet het soort thriller dat ik normaal lees maar ben wel benieuwd naar andere boeken.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Marc Kerkhofs vergelijkbaar?
    Geen idee, nog nooit zo een verhaal gelezen, dus unieke stijl.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 95

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Het karakter van Diana verandert door de beet en George wordt in de loop van het verhaal wat assertiever. Verder zie je Splinter steeds slimmer worden…..
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik heb niet echt een favoriet personage.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vond het goed zo.
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?De schrijfstijl past goed bij het boek, eenvoudig.
    Heb je weleens eerder boeken van Marc Kerkhofs gelezen? Ga je dat alsnog doen?Niet eerder wat gelezen en ja, ik sta open voor nieuwe boeken van hem.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Marc Kerkhofs vergelijkbaar? Ik heb zo gauw niet een auteur paraat waarmee de schrijfstijl van Marc Kerkhofs vergelijkbaar is.

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 50

De essentie van het verhaal is dat, na een beet van Splinter, de karakters van enkele hoofdpersonen omkeren (goed <-> slecht), een grotere evolutie lijkt me niet denkbaar. Dit beïnvloedt de mensen rondom hen, maar die gaan zich eerder aanpassen aan de nieuwe situatie dan echt evolueren.

Ik vind alle personages wel heel menselijk getekend, geen helden of supermensen maar gewone mensen die reageren op de zorgen van alledag. George is toch wel mijn favoriet doordat onze karakters nogal op elkaar lijken en hij zichzelf blijft, dat geeft toch wel de doorslag.

Ik had wel graag meer achtergrond van Splinter gezien, nu blijf ik met allerlei vragen zitten waarvan sommige toch wel makkelijk te beantwoorden zijn. Waar komt Splinter vandaag, hoe kwam hij in de garage terecht, wat veroorzaakte zijn dood, zijn er nog andere (baby)Splinters?

De schrijfstijl past absoluut bij dit soort verhaal. Geen moeilijke constructies of ellenlange zinnen. Een goede mix van beschrijvingen, dialogen en gedachtenweergave die zorgt voor snelheid in het verhaal en voorkomt dat de spanning verdwijnt.

Dit was mijn eerste boek van Marc Kerkhofs. Als ik “Verloren Tijd” te pakken krijg zal ik het zeker lezen. Er speciaal achter zoeken ben ik niet van plan..

Ik zie een gelijkenis met de schrijfstijl van R.L. Stine al schrijft die wel voor een andere doelgroep en is dan ook noodgedwongen meer plastisch gericht. Maar hij schrijft ook vlot lezende en spannende thrillers zonder te veel achtergrond omdat anders de lezers te snel afhaken. Vaak met verwijzingen naar zaken (zoals boeken, muziek, enz.) die je niet hoeft te kennen om het verhaal te kunnen volgen maar die wel een kleine meerwaarde geven als je die bredere kennis wel hebt.

fantje
    Bijdrager
    Post count: 26

Na het lezen #1

De karakters

Deze zijn voldoende en goed beschreven. Al vind ik George wel een echt watje, maar dat is misschien de bedoeling. Toch komt hij stilaan meer voor zichzelf op. Hij is dan ook mijn favoriet personage. Omdat je met hem meeleeft, zijn geluk en problemen mee volgt. Ik zou er niets aan veranderen.

De auteur

De schrijfstijl is zeer vlot en makkelijk te lezen. Het verhaal is zo geschreven dat je steeds verder wil lezen, niet makkelijk om dit te bereiken bij een lezer.
    Ik kende de schrijver niet voordien en ga zeker nog eens iets lezen van hem.
    Ik vergelijk niet graag, ieder schrijver heeft zijn eigen stijl.

Saskia Vogelaar
    Bijdrager
    Post count: 8

De karakters

De mensen die door Splinter gebeten zijn slaan na de beet als een blad om en veranderen compleet van karakter. Van lief en zorgzaam veranderen ze in onbehouwen en agressief en vice versa. Dit gaat zo snel dat je het eigenlijk geen evolueren meer kan noemen. Het geeft het verhaal een interessante ontwikkeling omdat de personen hierdoor compleet onbetrouwbaar worden en je als lezer geen idee hebt hoe het persoon gaat reageren.

Na het lezen van het boek kan ik niet echt zeggen dat ik een favoriet personage heb. Degene die me nog het meest aanspreekt is Splinter. Dit omdat hij (of is het een zij?) me doet denken aan een schattig huisdier. Ik had alleen wel meer willen weten over hem en had het wel leuk gevonden als er meerdere exemplaren opgedoken waren.

Voor dit verhaal zijn de personages denk ik heel goed gekozen. Het veranderen van een personage zou denk ik het verhaal teveel veranderen. Om de karakterverandering na de beet goed duidelijk te houden in dit verhaal heb je sterke neergezette karakters nodig. En dat heeft Marc Kerkhofs volgens mij prima gedaan.

De auteur
    Deze vraag vind ik lastig te beantwoorden, maar ik heb wel het gevoel dat het klopt. Het verhaal is niet heel complex wat in mijn ogen wel overeenkomt met de gebruikte woordkeuze en lengte van de zinnen.

Beet was mijn eerste boek van hem. Ik denk niet dat ik zijn andere boek alsnog ga lezen. Het liefste lees ik boeken waarbij ik op het puntje van mijn stoel van spanning zit en dat had ik met Beet helaas niet.

Er kan geen auteur bedenken die ik vergelijkbaar vind. Ik denk dat Marc Kerkhofs een eigen stijl heeft die zich moeilijk laat vergelijken.

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 68

De karakters

De karakters evolueren niet echt. Ze blijven helzelfde. De beet veranderd karakters, dit had wat meer uitgewerkt mogen worden.
    Een favoriet personage heb ik niet echt. Het beest Splinter vind ik wel interessant. Het had van mij iets meer uitgewerkt mogen worden, m.n. Hoe het komt dat zijn beet karakters kan veranderen. Dat is voor mij een onbeantwoorde vraag gebleven.
    De karakterveranderingen na de beet hadden wat mij betreft meer uitgewerkt mogen worden om het verhaal spannender te maken.

De auteur
    Het verhaal leest soepel en vlot weg. De schrijfstijl is prettig. Ze zinnen zijn van prima lengte evenals de hoofdstukken en het is in spreektaal geschreven dus makkelijk te begrijpen.
    De auteur was mij niet bekend. Het soort verhaal deed me een beetje aan Stephen King denken hoewel het niet die spanning heeft. De kleur en omschrijving van het beest deden mij aan Stephen King denken.
    Het verhaal had spannender gemogen. Wellicht worden toekomstige boeken van deze auteur spannender. Hoe dan ook leest Beet makkelijk weg en heb ik het met plezier gelezen. Ik sta dus wel open voor andere boeken van deze auteur.

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 85

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Jazeker, al is het niet altijd even duidelijk.
    Degenen die gebeten zijn veranderen in hun tegendeel, als een soort Jekyll and Hyde. De verandering gaat relatief geleidelijk.
    George en Julius veranderen echter ook. Zij veranderen door de veranderingen in leven. Bij Julius is het miniem, hij blijft een egoïstische centenneuker maar krijgt een vriendelijkere uitstraling vanwege de aanwezigheid van een vrouw. Hij wordt er een stuk vrolijker op.
    George is een vredezoekende, begripvolle persoonlijkheid die nog geen spin durft te doden. Maar in zijn wanhoop verandert hij in iemand die alles doet om zijn doel te bereiken. Zo gebruikt hij Bart als experiment in de hoop Didi daarmee terug te kunnen krijgen. Hij wordt steeds egoïstischer in zijn woede en verdriet. Het maakt hem harder zonder dat hij gebeten is. En op de schaal goed en kwaad gaat hij van extreem goed naar het midden toe.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? George spreekt me aan omdat hij het meest is uitgewerkt. Van hem weten we het meest en zijn reacties zijn invoelbaar.

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou wat meer over dat beest willen weten. Maar ja hij is niet meer dus dat houdt op. Heeft hij geen soortgenoten?
    De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja en nee. Het is me niet helemaal duidelijk wat het belangrijkste is, de spanning of de psychologie. Ik vind het verhaal origineel en zeker het tweede deel gaat meer over de emotionele reacties van George. Die komen goed uit de verf en het woordgebruik helpt erbij. De zinnen waar niet te lang en de woorden pasten bij de heftigheid van zijn gevoelens.
    In het eerste deel is George nog niet zo wanhopig en het taalgebruik is net als zijn reacties gematigd. De schrijfstijl gezien vanuit dit oogpunt klopt.

5. Heb je weleens eerder boeken van Marc Kerkhofs gelezen? Ga je dat alsnog doen?
    Ik heb niks van hem gelezen maar ja dit is pas zijn tweede. Ik hoop dat hij doorgaat met schrijven want ik vond het wel leuk.

6. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Marc Kerkhofs vergelijkbaar?
    Oh dat zou ik niet weten. Ik moest een beetje denken aan de serie Odd Thomas van Koontz. Het riep bij mij hetzelfde sfeertje op. Ik heb de boeken niet bij de hand dus of de schrijfstijl nu echt overeenkomt kan ik niet met zekerheid zeggen. Misschien is het meer het plot.

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 83

In dit verhaal evolueren eigenlijk alle karakters doordat het beest daar voor zorgt. George leert noodgedwongen zijn vrouw los te laten en anders te gaan kijken naar zijn eigen leven qua werk etc. En zoals hierboven benoemt wordt veranderd ook Julius.

George, omdat je als lezer zijnde met hem mee beleeft wat er allemaal gebeurd dus met hem verbinding krijgt.

Nee want dat zou het verhaal niet meer zijn wat het nu is.

Ja zeker, het is een heel apart verhaal en de schrijfstijl zorgt ervoor dat het toch vlot leest en fijn leesvoer is.

Nee, maar zeker wel benieuwd naar de toekomstige verhalen waar Marc mee komt 🙂

Oef, dat zou ik zo gauw niet weten eerlijk gezegd. Misschien Johan Deseyn?

Rebecca
    Bijdrager
    Post count: 12

Het was een heerlijk boek om te lezen. Ik wilde maar door en door lezen. Ik heb bijna het hele boek ontzettend met George meegeleefd (mijn favoriet dus) maar uiteindelijk vond ik George een beetje een sulletje. Ik had verwacht/gehoopt dat hij wat meer voor zichzelf op zou komen en wat harder zou worden! Dat zou ik zelf veranderden;-)

De schrijver kende ik nog niet. Maar na dit boek wil ik zeker nog een ander boek van hem lezen! Heerlijk weggeschreven en super om te lezen!

Ingridje
    Bijdrager
    Post count: 35

De karakters
    De karakters evolueren zeer zeker in dit verhaal. De mindere rol die Diana in het begin speelt in het boek, draait bijna op een hoofdrol uit. Frank, Bart en Elly worden ook goed uitgediept.
    Diana was mijn favoriete personage. De rustige gedweeë vrouw die plots van zich begint af te bijten en een total bitch wordt vond ik wel “leuk”.
    Julius mocht een grotere rol toebedeeld krijgen maar eigenlijk was er niet echt veel te vertellen over dit personage.

De auteur
    Aangezien het een mix van zachte thriller en fantasie was, past deze schrijfstijl er wel bij.
    Marc Kerkhofs was tot voor dit boek een onbekende voor mij en ik lees graag nog meer van zijn hand.
    Geen echte vergelijking met een ander auteur.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 99

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Eigenlijk allemaal wel behalve George. Ik vind hem toch wel blijven wie hij is alleen leert hij te vechten voor z’n huwelijk dus misschien hij dan ook wel hahahah. De rest veranderd eigenlijk door Splinter
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? George. Wat een lieve man is dit zeg. Hij er bij de carwash met hem omgaat en hoe hij het iedere keer weer vergeeft. Ook mooi om te lezen om zijn gevecht om z’n huwelijk wat geen eerlijk gevecht is
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee

De auteur
    4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Door de verwarring of het nu een thriller, roman of fantasy is is weet ik hier niet goed een antwoord op. Ik denk het wel. Het is duidelijk geschreven
    5.Heb je weleens eerder boeken van Marc Kerkhofs gelezen? Ga je dat alsnog doen? Nee, maar ben het na het lezen van Beet zeker van plan
    6.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Marc Kerkhofs vergelijkbaar? Met geen. Ik vond dit een uniek boek en kan zo geen ander boek opnoemen waar ik meteen aan moest denken. Goed gedaan dus van Marc

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 157

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik heb het gevoel dat alle karakters evolueren, vooral dat van Frank en Diana. Frank’s karakter ontwikkelt zich in positieve zin. Diana verandert door de beet van een engel in een duivel. George komt in de loop van het verhaal meer voor zichzelf op. Hij gaat tot het uiterste om zijn huwelijk te redden.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    George is mijn meest favoriete personage. Hij is een rustig en sociaal vriendelijk.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou alle personages laten zoals ze zijn, opdat het verhaal blijft zoals de auteur deze bedoeld heeft.

De auteur
    4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik heb enorm genoten van deze schrijfstijl, leest gemakkelijk en vlot.
    5.Heb je weleens eerder boeken van Marc Kerkhofs gelezen? Ga je dat alsnog doen?
    Dit was mijn allereerste kennismaking met de boeken van Marc Kerkhofs. Dit is me goed bevallen en ik ga zeker nog meer van deze auteur lezen.
    6.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Marc Kerkhofs vergelijkbaar?
    Marc Kerkhofs heeft zijn eigen unieke schrijfstijl die ik enorm waardeer.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.