15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732
    #4968 |

Heb je een vraag voor Isa Maron naar aanleiding van Eindspel?

Stel hem hier, Isa gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 38

Waar komt de inspiratie vandaan voor het schrijven van deze reeks boeken?

Hetty
    Bijdrager
    Post count: 75

Hoi Isa

Leuk om je weer te ontmoeten in deze leesclub van “Eindspel”. Ik was destijds een van de gelukkige die mee mocht doen met de leesclub van het eerste boek “Galgenveld” uit de reeks “De Noordzee moorden” en heb je toen ook kunnen ontmoeten in “De Pont”. Vanaf toen had je er een fan bij! Helemaal in de ban van dit vierluik, dan ook alle delen gelezen. Helemaal blij dat ik een van de gelukkigen was die het laatste deel als pre-read mocht lezen voor de lancering op 15 oktober. Toch kon ik het verhaal moeilijk loslaten, daarom mijn deelname aan deze leesclub om het laatste deel nogmaals te lezen samen met anderen. Ik vond het al met al een heftige reeks die mij echt bij is gebleven. Mijn vraag aan jou is dan ook: Hoe is het voor jou om deze ingrijpende serie af te sluiten? Je bent er toch een paar jaar heel intensief mee bezig geweest en het lijkt mij dat het hele verhaal toch behoorlijk onder je huid is gaan zitten. Kun je het afsluiten en weer met een heel nieuw verhaal komen?

Groetjes Hetty

chantalvl
    Bijdrager
    Post count: 53

Ik doe mee met eigen exemplaar want die had ik al gekocht,heb deel 3 net uit toen ik de leesclub zag en dacht goede reden mee te doen.

Ik was ook 1 die met Galgeveld leesclub heeft meegedaan, maar herlaas niet naar Amsterdam kon komen toen.

Mij vraag is hoe ga je afscheid nemen van deze karakters, of gaat de serie door. Maar dan over Kyra haar werk / school.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 100

Ik had al eens met een boek van jou in mijn handen gestaan…
    Het was er niet van gekomen want je moet keuzes maken.
    Toen deed zich de mogelijk voor om mee te doen aan deze leesclub.
    Maar… ik heb nog nooit een boek van je gelezen en merk dat helaas nu ook.
    Heb je bewust gekozen om vier boeken te schrijven waarbij je wel de voorgaande delen moet lezen?

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 93

Dag Isa,

Het boek heb ik inmiddels uit. Ik heb het laatste deel van de serie verslonden!

Voor mij waren de boeken extra bijzonder omdat mijn roots in Amsterdam Noord liggen. Ik kon als het ware met het verhaal mee wandelen. Nu vraag ik me af of je ook echt een huis in een bepaalde straat op het oog had bij het beschrijven van het huisje van het bejaarde stel. (ik ben in ieder geval rond het Purmerplein met je meegewandeld, maar exact wel straatje…daar kon ik niet achter komen).

groet,
    Silvia

wiets
    Bijdrager
    Post count: 84

Geweldig spannend. Kon hem bijna niet neerleggen. En dan is ie uit. Heerlijk, maar ook jammer.

Misschien ligt het aan mij maar ik mis iets over Jerry Hasting. Op een gegeven moment zegt Vincent dat hij niet belangrijk is – is dat het en wordt er verder niet naar hem gezocht?

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 100

Heb je bewust gekozen om vier boeken te schrijven waarbij je wel de voorgaande delen moet lezen?

Ik ben nu ergens halverwege en moet mijn vraag bijstellen. Eigenlijk is dit boek best op zichzelf te lezen. Het is in het begin een beetje moeilijk omdat je de mensen moet leren kennen. En omdat het een boek uit een reeks is duurt dat een beetje langer dan bij een op zichzelf staand boek. Maar eigenlijk wil ik je dan bij dezen vragen: Toen je begon aan je eerste boek was het direct de bedoeling om meerdere delen te schrijven? Bijvoorbeeld dat je na de eerste dacht er kan nog wel een tweede achteraan. Of had je direct 4 in gedachten? Ik vind dit verhaal wel zo super dat ik in ieder geval met terugwerkende kracht de drie voorgaande boeken ook ga lezen! Echt supergoed geschreven!

IsaMaron
    Bijdrager
    Post count: 15

Waar komt de inspiratie vandaan voor het schrijven van deze reeks boeken?

Ik haal mijn inspiratie uit het dagelijks leven. Ik mix bijvoorbeeld de karaktertrekken van mensen om me heen (en van mezelf) en creëer personages. Ik hoor iemand iets zeggen en onthoud het als mooie quote.
    Maar ook inspiratie uit het (gelukkig) iets minder dagelijkse leven: zoals uit krantenberichten over misdaad (kijk naar de Rotterdamse seriemoordenaar die deze week is opgepakt!), en uit de anderhalve meter boeken over crime die ik heb staan.

Mijn belangrijkste inspiratiebron voor De Noordzeemoorden was: onrecht. Ik kan er heel slecht tegen dat er allerlei figuren wegkomen met misdaden. Denk aan Jimmy Saville, of bijvoorbeeld Erik Staal die deze week werd opgepakt. Ik heb hem trouwens opgevoerd in Galgenveld. Daarin is hij een projectontwikkelaar die Jurgen IJzer heet (in de eerste versie heette hij Erik IJzer maar dat vond ik een beetje te duidelijk… ) en onthoofd wordt. Zo neem ik toch een beetje wraak voor al dat onrecht.

IsaMaron
    Bijdrager

Hoi Isa

Leuk om je weer te ontmoeten in deze leesclub van “Eindspel”. Ik was destijds een van de gelukkige die mee mocht doen met de leesclub van het eerste boek “Galgenveld” uit de reeks “De Noordzee moorden” en heb je toen ook kunnen ontmoeten in “De Pont”. Vanaf toen had je er een fan bij! Helemaal in de ban van dit vierluik, dan ook alle delen gelezen. Helemaal blij dat ik een van de gelukkigen was die het laatste deel als pre-read mocht lezen voor de lancering op 15 oktober. Toch kon ik het verhaal moeilijk loslaten, daarom mijn deelname aan deze leesclub om het laatste deel nogmaals te lezen samen met anderen. Ik vond het al met al een heftige reeks die mij echt bij is gebleven. Mijn vraag aan jou is dan ook: Hoe is het voor jou om deze ingrijpende serie af te sluiten? Je bent er toch een paar jaar heel intensief mee bezig geweest en het lijkt mij dat het hele verhaal toch behoorlijk onder je huid is gaan zitten. Kun je het afsluiten en weer met een heel nieuw verhaal komen?

Groetjes Hetty

Hoi Hetty!
    Ik herinner me dat je er bij was in 2014!
    Wat fijn dat je een grote fan bent van de serie. En ja, die is behoorlijk onder mijn huid en in mijn hoofd gaan zitten. Loslaten hoef ik nog niet helemaal omdat er bijvoorbeeld nog deze leesclub is en diverse activiteiten rondom de Noordzeemoorden. Ik vind het jammer dat het laatste deel geschreven is. Stiekem zou ik wel door willen gaan met Kyra en Maud, maar eerlijk is eerlijk: dit was het verhaal zoals ik het in mijn hoofd had en dat is nu geschreven. Er moet wel een heel goed verhaal mij vinden wil ik doorgaan met de twee dames. Niet zomaar een ‘met de haren erbij gesleept’ verhaal. Voorlopig werk ik aan een luisterserie voor Storytel en schrijf ik aan een op zichzelf staand e thriller die ik de werktitel ANGST heb gegeven.

IsaMaron
    Bijdrager

Ik doe mee met eigen exemplaar want die had ik al gekocht,heb deel 3 net uit toen ik de leesclub zag en dacht goede reden mee te doen.

Ik was ook 1 die met Galgeveld leesclub heeft meegedaan, maar herlaas niet naar Amsterdam kon komen toen.

Mij vraag is hoe ga je afscheid nemen van deze karakters, of gaat de serie door. Maar dan over Kyra haar werk / school.

Het afscheid nemen van Maud en Kyra valt me zwaar. Althans, stiekem heb ik helemaal nog geen afscheid genomen. In mijn hoofd dan. Ik werk nu niet aan een nieuw verhaal met beide dames, maar ik heb ze nog niet gedag gezegd. Als ik iets goeds bedenk dan zou ik een volgend deel kunnen schrijven, waar Kyra al verder is in haar opleiding en Maud nog gewoon aan het werk is en beide elkaar weer tegenkomen. Maar dat moet dan echt een goed verhaal zijn en daar heb ik me nog niet mee bezig gehouden. Het zou zomaar kunnen dat me iets te binnen schiet waardoor ik beide dames weer tot leven wek. Maar misschien blijven ze ook voor altijd de hoofdrolspelers in de Noordzeemoorden en verder niet (alhoewel iemand me de suggestie al deed: de Waterlandmoorden,,,, De Zuiderzeemoorden….)

IsaMaron
    Bijdrager

Ik ben nu ergens halverwege en moet mijn vraag bijstellen. Eigenlijk is dit boek best op zichzelf te lezen. Het is in het begin een beetje moeilijk omdat je de mensen moet leren kennen. En omdat het een boek uit een reeks is duurt dat een beetje langer dan bij een op zichzelf staand boek. Maar eigenlijk wil ik je dan bij dezen vragen: Toen je begon aan je eerste boek was het direct de bedoeling om meerdere delen te schrijven? Bijvoorbeeld dat je na de eerste dacht er kan nog wel een tweede achteraan. Of had je direct 4 in gedachten? Ik vind dit verhaal wel zo super dat ik in ieder geval met terugwerkende kracht de drie voorgaande boeken ook ga lezen! Echt supergoed geschreven!

Ja, de delen zijn wel los te lezen, maar als serie en in volgorde is wel leuker omdat je dan de ontwikkeling van de personages beter kunt volgen.

Ik had het meteen als vierluik bedacht. Ik wist de beginscone (de man aan de galg) en de eindscone (schrijf ik maar niet op, spoiler) en de grote lijn ertussen. Mijn uitgever dacht dat het niet haalbaar was om Sarah vier boeken lang haar geheugen kwijt te laten zijn en langzaam weer ‘tot leven’ te laten komen, maar zelf vind ik dat dat goed gelukt is. Maar hij had gelijk: in wel boek vind je een personage dat mijn niets zegt, zich bijna niets herinnert, en drie namen heeft? 🙂

Het was niet mijn bedoeling om mensen te verplichten alle boeken te lezen en daarom heb ik het zo geschreven dat er voldoende herhalingen in zitten zodat je weet hoe het in elkaar zit. Dat is wel lastig want je wilt het voor de lezer die doorleest ook niet saai maken (‘ja, ja, dat weet ik nog wel hoor’).

De reden dat ik een vierluik heb geschreven is gewoon dat ik het zelf heerlijk vind om een goede serie te ontdekken. Dan heb je niet 1 cadeautje, maar een paar tegelijk!

IsaMaron
    Bijdrager

Dag Isa,

Het boek heb ik inmiddels uit. Ik heb het laatste deel van de serie verslonden!

Voor mij waren de boeken extra bijzonder omdat mijn roots in Amsterdam Noord liggen. Ik kon als het ware met het verhaal mee wandelen. Nu vraag ik me af of je ook echt een huis in een bepaalde straat op het oog had bij het beschrijven van het huisje van het bejaarde stel. (ik ben in ieder geval rond het Purmerplein met je meegewandeld, maar exact wel straatje…daar kon ik niet achter komen).

groet,
    Silvia

Wat leuk dat je Amsterdam Noord goed kent. Het straatje dat ik in gedachten had is de Nieuwendammerstraat. Overigens vond de dubbele moord daar niet plaats, dat was in Banne Noord, maar dit straatje was er bij het schrijven van het verhaal meteen. Mijn schoonmoeder woont daar en in het huis aan de overkant woonde een vriendin van haar. Vandaar dat ik de gebeurtenis heb verplaatst.
    In het laatste filmpje dat ik voor Hebban maakte over de Noordzeemoorden zie je het straatje ook. Ik heb het op youtube gezet: https://youtu.be/a5E9sgLJamo

Dus ja, het straatje bestaat en het huis ook, maar in werkelijkheid speelde het drama zich ergens anders af (gelukkig voor mijn schoonmoeder)

IsaMaron
    Bijdrager

Geweldig spannend. Kon hem bijna niet neerleggen. En dan is ie uit. Heerlijk, maar ook jammer.

Misschien ligt het aan mij maar ik mis iets over Jerry Hasting. Op een gegeven moment zegt Vincent dat hij niet belangrijk is – is dat het en wordt er verder niet naar hem gezocht?

Je hebt gelijk! Jerry Hasting is een schuilnaam van Ed, alleen is de scene waarin dat werd verteld gesneuveld. Op mijn lijstje met aantekeningen staat dat iemand daar nog ergens iets over moest zeggen, maar dat is dus niet gebeurd…. Zo zie je maar, in deze hele puzzel van duizenden stukjes is er toch eentje vergeten….

Maar Jerry bestaat dus niet, het is een van de namen die Ed gebruikt tijdens zijn moorddadige zeiltochten.

IsaMaron
    Bijdrager

Heb je een vraag voor Isa Maron naar aanleiding van Eindspel?

Stel hem hier, Isa gaat hem zeker voor je beantwoorden

Vraag en antwoord worden in het verslag van deze leesclub opgenomen

Trouwens: sorry dat ik nu pas antwoord. De mail van Cees over de leesclub was in mijn spambox beland en ik had dus helemaal niet door dat ik al aan de beurt was……

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.