Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 22: Eindspel Eindspel, Tijdens het lezen

6 berichten aan het bekijken - 31 tot 36 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 15

Er worden hier al verschillende linkjes gegeven en ik ben bang dat er een hele waslijst zou kunnen verschijnen. Tragisch genoeg. Maar ik voeg nog even een wel heel recente toe:

http://www.parool.nl/amsterdam/-van-ontucht-verdachte-topman-om-is-fraude-officier~a4489153/

Pas geleden nog uitgebreid in het nieuws…

Hetty
    Bijdrager
    Post count: 75

Er worden hier al verschillende linkjes gegeven en ik ben bang dat er een hele waslijst zou kunnen verschijnen. Tragisch genoeg. Maar ik voeg nog even een wel heel recente toe:

http://www.parool.nl/amsterdam/-van-ontucht-verdachte-topman-om-is-fraude-officier~a4489153/

Pas geleden nog uitgebreid in het nieuws…

Echt bizar!!! Vreselijk dat zoiets bestaat!

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 156

Een spannend boek, maar ik merkte wel dat het een vervolg was, moest inkomen in het verhaal en de namen en had graag de eerste drie delen ook gelezen. Er waren doordat het een deel vier was meer vragen voor mij als lezer.(Beatrice blz. 53 is bv Sarah, blz 78 en blz 88 lost het op, en de voorgeschiedenis van het verdwijnen van Sarina, dat Sarina de zus van Kyra is het tellen op de muur op blz. 90,dat ze er weer zat en niet net gebracht was, het feit dat op blz. 26 Jerry Hasting wordt genoemd, en ineens Carla op de proppen komt, een vermoorde kunstdocent, en op blz 112 Tom, en op blz 117 dr Archbold)Daarnaast vond ik het jammer dat de namen Sara en Sarina teveel gelijkenis hadden. Het boek was niet te dik en las prettig.Ook fijn dat er meerdere verhaallijnen waren.
    Wat opvallende puntjes.
    blz 16:de oranje spelden zijn de plaatsen waarop de nooit teruggevonden vermisten verdwenen zijn. Blz 17: zegt Jan Anne Ik zou maar eens uitzoeken van welke plek die dames verdwenen zijn.??????
    blz 18: de afkorting NFI voor misschien niet een ieder bekend wordt niet volledig weergegeven.
    blz 18: de afkorting van uitgeplozen vindt niet juist plaats er staat uitgep….lozen
    blz 43: woordje en voor data onderaan de blz.
    blz 44: er wordt gebruik gemaakt van niet weergegeven afkortingen : M16 en NATO en PvdA.
    blz 44: PvdA staat ook als pvda(klein gedrukt) en zo ook op blz 45. Niet consequent.
    blz 49: achter het woordje schoongepoetst het woordje “worden”?
    blz.54: beetje ordinair.
    blz 75 een prachtige flat met een prachtig gerenoveerd appartement, terwijl op blz 86 gesproken wordt over een huis en blz 87 er zijn maar twee trappen, dus geen flat en op blz 92, in de flat onder haar?
    blz 87: de verbaasde meisje is of de verbaasde meisjes of het verbaasde meisje
    blz 90: de streepjes tegenover haar aan de muur,toen ze op de rand van haar bed zat kan dus overeenkomen met blz 99 ,naast de deur aan de rechterkant.Dat vind ik dan prettig als het klopt.
    blz 93: hoezo het bordje S. Stevens,phd,precies wat ze al verwachtte? Komt ook nergens meer terug tenzij zij wist maar dat blijkt niet uit dit deel dat Vincent onder die naam opereerde.
    blz 93:er is maar één paar sleutels gevonden. Nou en zou ik denken waarom zou je er meer hebben , hebben je kinderen soms een sleutel, er hadden er ook meer in huis kunnen zijn. Blz 215 hoezo weten we dat er een sleutelbos mist. De deur kan toch gewoon open zijn overdag.
    Blz 94: de overbuurman op nummer 22 .Ik dacht dat Rietje op blz 5 de overbuurvrouw was.
    blz 96: ziet ze een oude kop onder het artikel staan maar daarna …las ze eerder al en …. Dus dat was al oud
    blz 96 halverwege in een leuke jurkje moet volgens mij een leuk jurkje zijn
    blz 100 een zielige of een zielig figuur?
    blz 100 een mooie zin: Volatiel zijn, zweven, meewaaien en trippelen op je voorvoeten…
    blz 104 de logica dat terwijl hij zijn moeder verafschuwde de hoofden tegen haar opkeken:iedereen kijkt naar jou op???
    blz 107 een ruime week na de dubbele moord. Ik heb het gevoel dat er meer tijd overheen is gegaan.
    blz 110: misschien moet hij weer een boot zoeken maar hij gebruikt toch altijd de boot van zijn vader: Freedom?
    blz 139: het is gek dat de hond niet blafte toen ze aankwam bij het meer. Dit temeer daar op blz 135 stond dat de hond waakzaam is.
    blz 215 een pakket bij het appartement van Sarah. Enige opvallende van die dag.Welke dag. Ze is al drie jaar vermist, even terecht en dan al weer 18 dagen weg.Dat men dat nog weet.
    blz 223 Carla niet reageerde. Een week geleden daar liep. Ze zou een ander huis kopen, naar buren zelfs al gereden om op Funda te kijken, maar blz 188 en 189 ik kan Carla niet bereiken, géén contact, dan kan ze dat op blz 223 niet weten.
    blz 229:er is al een offerte, dat is wel snel binnen een week, een brochure van de makelaar. Al een paar dagen geen gehoor dus dan is die offerte echt snel(te snel)blz 237 ze was vermoedelijk al een paar dagen dood. Blz 175 ze had toen pas het idee om naar Nederland te gaan en de boerderij te verkopen.
    blz 247 er is een advocaat bij hem geweest. Hij heeft toch iemand die hem vertegenwoordigt. Maar dat klopt toch niet met de berichtjes die Ed via de mail van de advocaat van Vincent al kreeg???
    Blz 369: wel heel snel om van je weet nog niet wie(zoveel meisjes vermist) een dna test te doen en al bekend te zijn wie.
    blz 372: Ed gaat naar de keuken, gaat koffie zetten en op blz 379 wederom
    blz 378 Richard Malony en Nick zijn..
    blz 395 een modern hek bij een oud,soort vervallen gebouw moet toch opvallen!!!ook voor de Schotse politie
    blz 396 en blz 398: als er stroom op de muur staat en je handen dit aanraken wordt je lijkt mij naar achteren en niet omhoog gegooid.
    blz 398 hij breekt het gesprek met zijn vader af en barst in lachen uit als hij Kyra ziet liggen. blz 400 Sarah is in die kamer onder het bureau en hoort hem hijgen en vloeken en op de toetsen rammen en toen belde hij iemand. Er wordt niets over het lachen gezegd.
    blz 401 staat en Kyra, Sarah en Roos gaan mee maar Sarah was hij kwijt op dat moment.
    blz 402 Ed valt,steekt zijn arm uit om wapen te pakken. Dat kan je alleen zien als je op je buik ligt of als je op je rug ligt en dan ligt het naast je.De jongen trekt aan zijn been en stort zich op hem. Als je met je arm gestrekt iets pakt en iemand springt op je kun je niet de handeling verrichten die hij deed,Sowieso niet als je op je buik ligt en op je rug dan wordt je geplet door de ander.
    blz 413 Maud over de muur en ziet Tom , het hek gaat open ze rent naar Tom en knielt bij hem neer.terwijl op blz 410 Ed ziet bij de voordeur! (op hoek tussen schuur en huis gevecht)Maud op haar knieën bij de jongen zitten, Ed sluit alles. Waarom Maud dan over het hek/muur heengegaan.Ze kijkt om en ziet Niels door poort heen stappen, terwijl Ed haar juist op haar knieën zag zitten en alles sloot is op het moment dat zij op haar knieën zit Kyra die het hek opent.
    blz 415 dat zij terwijl ze zo gespannen is niet hoort dat hij binnen komt en achter haar staat anders kan het vuurwapen niet tegen haar achterhoofd zitten.
    blz 418 dat Sarah weet dat dat Kyra is en Maud
    blz 417 met getrokken wapen loopt Maud achter Kyra en Ed aan. Blz 419 Ed staat achter Kyra voor haar staat Sarah en daarachter Maud. Maud staat toch achter Ed volgens blz 417.
    Niet logisch op blz 419 dat Ed met rug naar een open keldertrap staat want daarachter was ook nog eens Maud.
    Blz 431 Niet logisch dat er krukken in een ambulance liggen!
    Waarom ligt Roos in het ziekenhuis.
    blz 446 de hoeveel lessen moet misschien de hoeveelheid lessen zijn?
    Op een aantal vragen , betreffende de rechtsgerichtheid, de ordening, de oudste, het folie,een paar genoemde namen waar niets mee gedaan is heb ik geen antwoord gekregen in het boek maar zal ik aan de auteur stellen.

IsaMaron
    Bijdrager
    Post count: 15

Maria, dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik ga dit punt voor punt meenemen in de redactieronde die ik voor de herdruk nog wil doen. Eindspel was echt een puzzel van 115.000 stukjes zonder voorbeeld, behalve dan een plaatje in je hoofd. Dan heb je als auteur echt goede redactie nodig en ook voor de redacteur is het soms moeilijk om alles er uit te halen. We blijven maar mensen met zijn allen…
    Zoals gezegd ga ik alles meenemen, maar een paar antwoorden kan ik hier wel geven.

P.54: naar jouw smaak is het ordinair, maar mij gaat het er om dat we in het hoofd van Ed zitten en merken hoe hij denkt. En hij denkt nu eenmaal plat en gruwelijk. De door hem gefantaseerde seksscene laat voor mij juist zien hoe verknipt hij is: hij gaat haar lichaam binnen, op verschillende manieren – ook met zijn geest – en in gedachten hij wurgt haar. Dit soort scenes vind ik nodig om te begrijpen met wat voor zieke geest we te maken hebben.

p. 75 het huis in Londen: het adres bestaat echt, je kunt het op internet opzoeken. In Londen heb je veel gewone huizen waarvan de verdiepingen als appartement verkocht worden. Dus het is een gewoon huis, maar er zijn verschillende flats binnenin.

p. 93: dat slaat inderdaad terug op deel 3, waarin duidelijk werd dat Vincent zich onder een schuilnaam als arts had voorgedaan.

De sleutelbos: dit was werkelijk zo. Er werd een sleutelbos gemist, die van het vrouwelijke slachtoffer. Daarom dacht de politie dat er misschien ingebroken was door iemand die de sleutels had gevonden – dat bleek ook zo te zijn.

De overbuurman: Rietje is de overbuurvrouw inderdaad, maar er wonen schuin tegenover het huis ook buren.

104: dit is cynisch bedoeld. Die moeder zeurt altijd op hem dat hij niet goed genoeg is. Zichzelf vindt ze heel wat. Dus legt hij de hoofden van de soort meisjes die hij volgens zijn moeder nooit zal kunnen krijgen bij haar keukenraam, zo dat ze naar haar opkijken (letterlijk) en zegt dan heel zuur: ‘iedereen kijkt naar je op.’ Dit is echt gebeurd overigens.

139: de hond kent Maud inmiddels.

396/398: ze springt omhoog en zet haar haar handen op de muur, dan wordt je volgens mij omhoog gegooid, met de beweging die je zelf al ingezet hebt mee.Althans, zo dag ik het voor me.

Alle handelingen en bewegingen tijdens de finale zal ik ook nog een keer doornemen. In mijn beleving klopt het allemaal, maar dan moet ik het dus duidelijker opschrijven.

P. 431 en verder: Roos ligt in het ziekenhuis omdat ze opgesloten is geweest, onderzocht moet worden en verzorging nodig heeft. Bovendien ligt haar moeder in het ziekenhuis en daar wilde ze bij blijven.

Nogmaals: heel erg bedankt voor je zorgvuldige meelezen!!

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 100

Wat genieten om weer een boek van haar te mogen lezen. Het boek was weer precies wat ik verwachtte maar met voldoende twists om het spannend te houden. Wel vond ik deze keer (in tegenstelling tot Manzilla) dat er veel op eerdere boeken werd teruggegrepen en dat ik dat lastig vond Toch eens de tijd nemen om haar eerdere boeken te lezen!

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 100

O ja opmerkelijke citaten. Ik vond het grappig dat George Clooney genoemd werd. Vraag me wel af als iemand dit boek over 10 jaar zou lezen dan nog zou weten wie dat is.

6 berichten aan het bekijken - 31 tot 36 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.